Jag har visserligen Nibe 1235 men kylkittet skiljer sig inte i princip. En skillnad är att elektroniken redan är inbyggd i Nibe 1235 (ingen extralåda behövs).
Nibes kit har i båda fallen kontinuerligt reglerbar shunt. Konvektorn har normal bara on/off lägen på shunten. När jag byggde min frikyla satte jag in en kontinuerlig shuntventil (ej Nibes kit) för att kunna köra med Nibes styrsystem. Men jag blev väldigt besviken då det visade sig att om man hade rumstermostat inkopplad så övergick styrsystemet i on/off reglering och körde alltid shunten till något av ändlägena. Resultatet var att det varken blev bättre eller sämre än att köra på konvektorn egen reglering. Rumstemperaturen svajade i båda fallen någon grad upp och ner. Så, nej, om man vill ha rumstermostat så är det ingen vits (såvitt de inte gjort en uppryckning i 1245). Ytterligare en nackdel var att Nibe körde igång den interna KB pumpen när kyla påkallades vilket drar onödigt med ström (och jag begriper inte varför det då ändå följer med en backventil i kittet) (kan ju också ha ändrats i 1245).
I år har jag istället kopplat shunten till Nibes styrsystem för golvvärme (fast så att säga bytt poler på shuntmotorn). Och se, det fungerar mycket bättre - regleringskurvan fungerar precis lika bra spegelvänd. Nu blir framtemperaturen till konvektorn precis lagom för att få jämn temperatur i rummet och jag slipper on/off reglering.