0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar Rickard, kylningen skulle isf gå via mina vanliga vattenelement. Så då är det byte av befintliga element då kanske, 3000sek per element eller räknar jag i underkant då? Ja det ska alltid vara något man missat när man hade tänkt göra ett sådant köp. Då kanske man ska satsa på två mobila AC's i stället så struntar jag i att använda kyldelen av LVP'en.
Det är rätt det du säger om Anslut , andra säger att våra L/V grejar det här , men du måste ha en 12:a för den ger inte mer än 7 kw vid -15 men troligtvis klarar den det , huset är inte stort , då till den andra gropen att falla i , den är för stor runt nollan , ingen plats för er att sätta en volymtank , den kommer att gå ned i varv ( inverterstyrd ) och stoppa och starta s.k ON/OFF inget att göra åt , det är bara är så , jag för min del bor på varmare breddgrader och har inte så bra koll på L/V VP i dina trakter , men tror att det finns några upp i landet som har L/V och kan säga vad som kan vara bra , dom läser här på forumet ochså , kommer säkert något
Om du vet hur mycket värme du behöver när det är kallt ute, kan du räkna ut hur stor värmepump du behöver (hur varmt framvatten vid viss temperatur, hur mycket effekt vid viss temperatur). Annars blir det till att gissa, vilket jag upplever ligger i tråden just nu. Har du de uppgifterna har jag en webbsida som räknar ut just för nibe 2020 och 2120 hur olika storlekar på pumpen levererar. Den räknar också ut start/stopp tiderna, som är den andra riskfaktorn (2120 är en inverter, klarar start/stopp bättre än icke-inverter) men med för lite vatten i systemet blir det många start stopp. Skall du inte ha varmvattnet via värmepumpen? Det sparar in en del, och bidrar kanske till att en kalkyl på en vvm behållare är lönsam jämfört med smo?--- Mats ---
Tack för svar Mats, är det start och stoppen som sliter på kompressorn, där av att en inverter är att rekommendera? Ska kika på eons-hemsida ikväll (nyss slutat jobbet) så kanske jag har lite mer relevanta siffror som man kan bruka, då jag har för mig att där står väl åtminstone min totala förbrukning.Just när det kommer till framledningstemperaturer så har jag noll koll, det jag vet är att Eon håller på för fullt att gräva ner sina kablar där jag bor och där av kommer oavsiktliga strömavbrott att minimeras vilket har varit en stark faktor för att kunna köpa en LVP. Har haft ögonen på en Nibe compact (200L) i koppar, dock så vet jag ej vart i huset denna kommer att kunna ställas pga rördragning och ljudnivån från den, jag tänker att en längre rördragning minskar effekten?Hade varit väldigt skönt att kunna använda din kalkylator då överdimensionering av LVP är kanske lika dåligt som en underdimensionering?