0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ända sedan installationen 2002 har det alltid "smällt till" när kompressorn startar. Kan inte säga att jag någonsin märkt någon särskilt mjuk kompressorstart. Bytte kompressor 2015 som efter bytet gått tyst och fint. Samma "tjong" varje gång den startar som med den första. Motorskyddet började lösa ut för ca. 1 månad sedan och efter diverse mätande och felsökande konstarades att mjukstarten "givit upp". Har kopplat förbi och nu har VP'n gått perfekt i ca. 2 veckor. Frågan är bara om det är värt att ersätta den havererade mjukstarten. Har den någon egentlig funktion?
Märks det nån skillnad med förbikopplad mjukstart?
Det har varit något rackartyg med den under längre tid , de mjukstarter som sitter i VP är snikisar dom reglerar bara på två faser men funkar bra , en mjukis ska ställas in efter vad som är värde på den motori starttid o.s.v , det är alltid bra med en lugn start , sliter inte så mycket , en scroll har inte så många rörliga delar mot en kolv , beroende på vad du har så inte fel med en , kolla vad det står på den i värden , och jämnför andra mot Thermia se vilken som är billigast , har ingen betydelse av fabrikat alla är jämnförbara
Har du scroll ?? skulle vara intressant att veta vad dom har för starttid på den , det har ingen betydelse vad det är för sorts el-motor alla går att mjukstarta
Mig veterligen har alla Thermia-pumpar scrollkompressor. I den jag har sitter det scrollkompressor.