0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Larmet kort drifttid kan bero på att dina golvvärmetermostater stänger av flödet, om värmepumpen tuffar på och försöker värma huset men termostaterna stänger så finns ingenstans att göra av värmen och då bir det korta drifttider.Luftning står det om i manualen, tycker att den är OK jämfört med andra märken.Pannan luftas på säkerhetsventilen, nr 52 och sen finns en nippel på röret ovanför värmebärarpumpen.Du kankse också måste fylla på trycket till värmesystemet på ventil nr 49 i manualen, du kan fylla upp till 1 bar.Laddpumpen ska ha något lägre flöde än värmebäraren, diffen i meny 5.15 ska vara lite högre än skillnaden mellan 2.0 och 2.7 när kompressorn går och den värmer huset.Sen bör diffen i menu 5.15 vara minst 5 °C, om det är denna som är 6 °C så är det OK.Tips i övrigt, om du har golvvärme så låter kurva 7/-1 högt, öppna alla termostater på max och trimma ner kurvan tills det blir behagligt inne.Du ska i första hand styra värmen inne med kurvan, golvvärmetermostaterna ska enbart vara för att reglera ev övertemp vid enstaka tillfällen.
Stämmer 5.15, jag slant på tangentbordet.Syns inte i manualen hur ventil 81 ser ut, kan det vara en insexskruv av samma typ som sitter på en del radiatorreturer?Eller är det så att ventilens ratt har lossnat?Prova i alla fall med läge 2 på laddpumpen.
Nu när jag var nere gick kompressorn och då pendlade 5.15 mellan -3 och +3 så jag ökade inte laddpumpen i läge 2, ska kolla imorrn igen.
Nu har det gått några veckor, och systemet går mycket bättre. Jag kör kurva 3 och alla termostater helt öppna, samt att alla pumpar (inkl laddpump) går i läge 2 nu. Jag har inte alls fått många start/stopp sedan dess och aldrig larm för kort drifttid, så det känns som systemet går mer stabilt nu. En till fråga. Min Fighter F2026 står på en betongplint på baksidan lite mindre än en meter från huset. Den skyddas inte av taket, är det okej att ha så? Eller ska man försöka bygga något litet skyddstak mot regn och snö? Tidigare ägare sa att installatören sagt att det inte krävs, men jag tycker det verkar konstigt.