Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För många kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.) (samt diskussion om givare)  (läst 6943 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har tidigare haft lite bekymmer hemma med värmen.
Efter många timmar här på forumet och efterföljande justering av parametrar i pannan gjorde det bättre, men inte helt bra.
Främst har jag haft 1-3 °C :dt: över VP (BT61,BT62) men även för många (enligt mig) kompressorstarter. Det försökte jag justera med GM & GP6.

Jag är ny på hus och VP och det är mycket att ta in.
Lång historia kort, jag loggade jag min GVF och såg på så vis att 2 ställdon (på de längsta slingorna i vardagsrum) inte var kopplade till termostaten utan låg och ströp på 21 °C.
Att termostaterna var fullt öppna (40 °C) spelade ingen roll för dessa 2 slingor eftersom kopplingen till de ställdonen inte fungerade. (74m*2).

Hur som haver så när ställdons-problemet löste sig så ställde VVS-snubben om mina GM till standard (-60) från mina (-120) vilket tar oss till grafen nedan.
Enligt honom så "är det mycket ovanligt" och "inte rekommenderat" att "köra med så låga GM". Därav förändringen.
Nu är det varmare tider (jag ställde om stopp av värme till 13 °C också) så jag har inte så mycket data att visa.

Min fråga är - tycker experterna att nedan ser normalt (läs optimalt) ut?
16 starter på 24h tycker jag är mycket. När jag körde med lägre GM var det givetvis längre körningar och färre starter men jag lyckades aldrig hamna på "jämn" negativ GM.
Den räknade alltid hem GM relativt fort. Jag förstår att om kompressorn och GP1 går på lägsta möjliga frekvenser (lägsta effekt) så kommer GM räknas hem oavsett.
(Har inte loggar för denna tiden).

Jag skulle vilja att kompressorn i princip startade 2 gånger i grafen nedan 06:46 och 17:06 istället för att systematiskt vila en halvtimme.
Är jag ute o cyklar?




« Senast ändrad: 30 maj 2017, 11:39:46 av NyPåNibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För många kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.)
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2017, 15:12:29 »
Hej!
16 starter på 24 h är inte så mycket.
Jag skulle inte vara orolig.
Det är ju främst den här årstiden då värmepumpen går på lägsta frekvens som detta sker, när det blir kallare så kommer det bli längre drifttider och på sommaren gör den bara varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
16 starter på 24 h är inte så mycket.
Jag skulle inte vara orolig.
Det är ju främst den här årstiden då värmepumpen går på lägsta frekvens som detta sker, när det blir kallare så kommer det bli längre drifttider och på sommaren gör den bara varmvatten.

Orolig är väl lite att ta i, jag känner väl mer att om den kontinuerligt går så är det bättre. Men jag har kanske fel där?
Om jag inte får ojämn värme i huset med t.ex -100 GM och får ~30% färre starter, är det då bättre eller oförändrat.
Jag har för mig jag läst någonstans att man "ska" sänka GM så långt man kan förutsatt att innetemp inte påverkas.

När det var lite kallare och jag körde -120 GM såg det ut så här, vilket "känns bättre" för mig, det är kanske felaktigt uppfattat av mig?
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För många kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.)
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2017, 08:20:04 »
Jag har ju sänkt till -120 på min, men jag har ju en on/off maskin, känns mer motiverat att optimera detta på en sån.
Jag har väl 20 starter/dygn som max.
Visst man kan optimera mer om man vill, men i ditt fall är det nog inget som märkbart borde påverka livslängden på grejerna.
Skulle vara intressant att följa framledning efter kondensor (BT12) i ditt diagram?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ju sänkt till -120 på min, men jag har ju en on/off maskin, känns mer motiverat att optimera detta på en sån.
Jag har väl 20 starter/dygn som max.
Visst man kan optimera mer om man vill, men i ditt fall är det nog inget som märkbart borde påverka livslängden på grejerna.
Skulle vara intressant att följa framledning efter kondensor (BT12) i ditt diagram?

Ja det förstår jag. Det känns som min agerar on/off dock, eftersom den kör på 20Hz vid värme alltid ändå.
Tack för infon, då behöver jag inte tänka på livslängd. Det är bara det att man läst om 2-3000 starter här på forumet (kan inte hitta källa) medans Nibe säger 5-6000.

Här är BT12 med för samma period. Utveckla gärna varför BT12 är intressant. :) Tack för du tar dig tid.


2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För många kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.)
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2017, 10:24:07 »
COP beror mycket på framledningstemp, ju högre temp ju sämre COP.
Den ligger dock lågt och bra i diagrammet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
COP beror mycket på framledningstemp, ju högre temp ju sämre COP.
Den ligger dock lågt och bra i diagrammet.

Jag trodde den intressanta temperaturen på framlegningen var BT61 (efter utjämningskärlet).
Är det BT12 som är den "riktiga" framledningen som man bäst bestämmer COP? Jag tänker mig det borde vara BT61(?)
Kan du förlara BT3 och BT3 och BT12 värdenas sammanhang i förhållande till BT61 och BT62? (BT63 är väl endast framledningen till VV?)

Jag ser inte BT61,BT62 och BT63 i min logg och måste därför använda nibeuplink i kombination med USB-loggning.
Saknar lite fakta runt dessa givare och vill förstå bättre vad exakt det är man avläser och hur man kan använda informationen.
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Utjämningskärlet funkar egentligen som en liten arbetstank, returen är ansluten till den via en T-koppling.
BT12 och BT3 är ut/in kondensor.
BT61/BT62 är fram/retur på andra sidan "arbetstanken".
BT63 ska visa samma som BT12 när inte elpatron går, de sitter före/efter elpatron mellan kondensor och tanken.
Båda dessa visar VV-laddningstemp då den gör varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utjämningskärlet funkar egentligen som en liten arbetstank, returen är ansluten till den via en T-koppling.
BT12 och BT3 är ut/in kondensor.
BT61/BT62 är fram/retur på andra sidan "arbetstanken".
BT63 ska visa samma som BT12 när inte elpatron går, de sitter före/efter elpatron mellan kondensor och tanken.
Båda dessa visar VV-laddningstemp då den gör varmvatten.

Så med andra ord, om jag har förstått det rätt;
-BT61 är tempen ut till rad/shunt/gv efter arbetstanken.
-Arbetstanken värms/håller sin temperatur av BT12 (kondensor fram) och returen från BT62 via T-kopplingen (som inte syns på bilden  Sc:,h).
- :dt: BT12|BT63-BT3 är således utanför arbetstanken och mer exakt hur VP presterar?

Jag vill förstå skillnaden på dessa (dvs BT12/BT3 i förhållande till BT61/BT62) rent prestanda-analytiskt eller vad man ska säga.
Jag har bifogat en bild hur jag tolkar det, men förstår inte hur BT62 kan bli "efter" utjämninkärlet på denna bilden.
 :dt: ÄR och  :dt: BÖR verkar ju gå på BT12/BT3 så varför visar då VP BT61/BT62 på vilo-displayen  Sc:,h

2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
BT62 sitter före T-koppling mot VVB, inkommande värmebärare har först en T-koppling mot kärlet sen kommer T-kopplingen till VVB.

Tillverkaren av värmepumpen räknar väl inte med att normalanvändaren är särskilt tekniskt intresserad eller kunnig.
Vad som sker inuti burken anses vara mest för yrkesman eller tekniknörd, därför visas BT61/BT62 på vilo-displayen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur skulle du då förklara skillnaden på BT61/62 BT3/12 för en lekman?

Jag har tolkat bra COP som låg BT61 och 5 :dt: mellan BT61/62.
Är  :dt: mellan 61/62 mindre viktigt och BT3/12 mer viktigt?

Jag har sett din bild tidigare i en annan tråd men ändå inte blivit helt klok.
Hur kommer det sig att BT63 tar mycket längre tid på sig att sjunka i temp än BT12 (utan tillsats)?  Sc:,h
Som jag tolkar bilderna är det "samma rör"? Ligger BT63 närmre något varmt inuti pannan? VVB?

Många frågor, jag vet  ::)
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur skulle du då förklara skillnaden på BT61/62 BT3/12 för en lekman?

Jag har tolkat bra COP som låg BT61 och 5 :dt: mellan BT61/62.
Är  :dt: mellan 61/62 mindre viktigt och BT3/12 mer viktigt?

Skulle säga att båda kan vara viktiga, värmepumpens COP/uteffekt är direkt beroende av BT3/BT12.
Men även BT61/BT62 spelar roll då dessa påverkar värmeavgivningen till huset.
Har man radiatorer så är det bra om :dt: mellan BT61 och BT62 inte skiljer för mycket från :dt: mellan BT3 och BT12.

Citera
Jag har sett din bild tidigare i en annan tråd men ändå inte blivit helt klok.
Hur kommer det sig att BT63 tar mycket längre tid på sig att sjunka i temp än BT12 (utan tillsats)?  Sc:,h
Som jag tolkar bilderna är det "samma rör"? Ligger BT63 närmre något varmt inuti pannan? VVB?

Samma rör, laddpumpen stannar då kompressorn stannar, men troligen får man ett litet flöde ändå genom kondensorn av bara farten då cirkpumpen stannar.
En liten skvätt returvatten hinner då genom kondensorn och påverkar BT12.
Vattnet hinner dock inte ända till BT63 så där ligger det varma vattnet kvar då kompressorn står.
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 14:55:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men även BT61/BT62 spelar roll då dessa påverkar värmeavgivningen till huset.
Har man radiatorer så är det bra om :dt: mellan BT61 och BT62 inte skiljer för mycket från :dt: mellan BT3 och BT12.

Jag har rad uppe och gv nere.
Som jag förstått det så blandar shunten returen i golvvärmekretsen (gvk) med tilloppet från vp för att få en lägre temp i gvk.
Jag har kanske ca 1 °C :dt: (inte studerat de analoga termometrarna så mycket) mellan tillopp och retur över gvk vilket jag då tolkar som att  :dt: över BT61/BT62 i princip är "resterande" 1-1,5 °C  :dt: som kommer från rad (?)

Vid värme ligger jag stabilt runt 2,5  :dt: över BT12/BT3 och 2,0  :dt: över BT61/BT62. 20% skillnad som känns mycket i % men kanske inte är det på lågt gradtal?
Blir inte klok på vad  :dt: bör ligga på, och om något är fel hos mig  Sc:,h
Man läser om 7-8  :dt: men det var jag inte ens nära vid -13 °C ute.
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 10:12:38 av NyPåNibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Detta är lämpligast att trimma in när det är riktigt kallt ute, men jag misstänker att du kör cirkpump 2 på maxfart.
Laddpumpen (cirkpump 1) styrs av parametrarna i meny 5.1.14, den bör vara inställd på Radiator.
Men om du har bra system med lågt flödesmotstånd (allt tyder på det) och värmebärarpump 2 ställd på max så blir det mycket lågt :dt: även om laddpumpen försöker reglera.
Det beror på att bypassen mot tanken är försedd med en strypning så värmebärarpump 2 trycker delvis på flödet över kondensorn i alla fall.
Du ser detta på hur värmepumpen försöker reglera farten på laddpumpen, om den ständigt ligger på min (tror det är 30 %) så är flödet på cirkpump 2 för högt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo det är jag med på, önskar att det vore kallare väder nu eftersom min kunskap på området proportionerligt ökat i takt med varmare väder  tOOmten

GP6 har tidigare legat på III men den har jag ändrat till II sedan en tid tillbaka.
Grafen nedan visar 61/62, kompressor och GP1. Den sista körningen är ju VV, som du ser (körningarna var ca 1 timme)
Den spikar ju på 70% för att sedan dala fort, jag har lagt märke till detta när jag synat statusmenyn live, att GP1 står på 1-3% vilket styrks av diagrammet.

Hur tolkar du detta? Borde jag sänka till I (från II) på GP6? Blir trycket tillräckligt då?
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!