0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!16 starter på 24 h är inte så mycket.Jag skulle inte vara orolig.Det är ju främst den här årstiden då värmepumpen går på lägsta frekvens som detta sker, när det blir kallare så kommer det bli längre drifttider och på sommaren gör den bara varmvatten.
Jag har ju sänkt till -120 på min, men jag har ju en on/off maskin, känns mer motiverat att optimera detta på en sån.Jag har väl 20 starter/dygn som max.Visst man kan optimera mer om man vill, men i ditt fall är det nog inget som märkbart borde påverka livslängden på grejerna.Skulle vara intressant att följa framledning efter kondensor (BT12) i ditt diagram?
COP beror mycket på framledningstemp, ju högre temp ju sämre COP.Den ligger dock lågt och bra i diagrammet.
Utjämningskärlet funkar egentligen som en liten arbetstank, returen är ansluten till den via en T-koppling.BT12 och BT3 är ut/in kondensor.BT61/BT62 är fram/retur på andra sidan "arbetstanken".BT63 ska visa samma som BT12 när inte elpatron går, de sitter före/efter elpatron mellan kondensor och tanken.Båda dessa visar VV-laddningstemp då den gör varmvatten.
Hur skulle du då förklara skillnaden på BT61/62 BT3/12 för en lekman?Jag har tolkat bra COP som låg BT61 och 5 mellan BT61/62.Är mellan 61/62 mindre viktigt och BT3/12 mer viktigt?
Jag har sett din bild tidigare i en annan tråd men ändå inte blivit helt klok.Hur kommer det sig att BT63 tar mycket längre tid på sig att sjunka i temp än BT12 (utan tillsats)? Som jag tolkar bilderna är det "samma rör"? Ligger BT63 närmre något varmt inuti pannan? VVB?
Men även BT61/BT62 spelar roll då dessa påverkar värmeavgivningen till huset.Har man radiatorer så är det bra om mellan BT61 och BT62 inte skiljer för mycket från mellan BT3 och BT12.