Hej,
Har för andra morgonen den senaste veckan inte kunnat få fram varmvatten i duschen på morgonen. När jag tittar till värmepannan ser jag att tillsattsvärmaren står som blockerad, värmepumpen går, men varmvattnet är bara 30 grader. Byter jag från auto till manuell i värmepumpsmenyn startar tillsattsvärmaren och värmer varmvatten. Men ska inte värmepumpen själv klara av detta utan tillsatsvärmaren?
Pannan ger inga felmeddelanden.
Jag har sedan i november misstänkt att det varit något konstigt med pannan då vi plötsligt började få väldigt hög förbrukning. Detta var i samband med att pannan uppförde sig konstigt vilket resulterade i att ljuset fladdrade lite i huset och slutligen gick säkringen inne i pannan. Vi trodde först att pannan hade gått sönder men pratade med servicekille som inte ville åka ut en lördagkväll i onödan och han tipsade oss om att det fanns en säkring inne i pannan som vi kunde återställa. Efter att vi återställde säkringen uppförde pannan sig vad vi tyckte normalt igen och vi har inte sedan dess haft problem med belysningen. Vi är ett hushåll på två vuxna och en bäbis och har högre elförbrukning som förra ägarna som var 2 vuxna och 4 tonårsbarn. Problemet är att detta är första året i huset och jag kan inte avgöra vad som är normalt.
Jag tror jag ska ringa efter en tekniker på måndag. Men det kan vara bra och höra sig lite för innan så man förstår vad problemet kan vara. Med den kunskap jag har om värmepumpar så borde det vara något konstigt med den, men jag tycker ju att pannan borde indikera detta.
Tacksam för svar!