0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du menar att det skulle vara en kärnborr? Varför det? Det borde väl räcka med ett hål av rätt diameter?
Normalt borrar man ner foderrör av 3 meters längd som helsvetsas ihop och dom dras inte upp utan får sitta kvar duger inte dom som fodring
Finns väl någon sorts jordborr som används för att borra hål som man sedan fyller med cement för att stabilisera marken innan bygge. Kanske kan användas?
Hur en sån där kollektor ut på insidan är det bara en slang eller fylld med nånting
Borde kunna bli permafrost runt kollektorn kan man tycka, men annars är det ju ett alternativ till jordvärme om man har lite dåligt med plats.Ett dyrt sådant, kan det där verkligen bli billigare än ett vanligt bergvärmehål?
Permafrost är en farhåga, ja. Rören går loss på drygt 300€/st och det rör sig om 5 st som placeras på minst 5 m avstånd. Systemet används en del för kommersiella fastigheter, som ju inte har några trädgårdar. Bl a e-on i Tyskland använder det.Om jag kör vanlig markvärme skulle jag få plats med ca 280 meter slang i sandig mark, vilket låter lite om man söker runt lite här (120 kvm hus fr 1996, golvvärme och mellan 16-18 MWh/år inkl hushållsel).Under sanden här finns kalksten, som verkar vara dåligt för bergvärme enligt de google-träffar jag läst.