0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Be om mer vatten via "konstant mer" ett steg var ingen höjdare. Då gick ju elpatronen igång och snabbt stegade den upp till tredje steget, 9 kW. Sen rusar temperaturen och det börjar låta illavarslande. I bästa fall var det nödventilen som släppte ut vatten för att det kokade... Den stackars cirkulationspumpen ska ju stå ut med dessa temperaturer också (den känns het även vid normala tillståndet).Slog av strömmen snabbt som ögat när det började låta. Kändes som en härdsmälta var på gång. Inget larm eller något tecken på att den insåg att den var på väg på skogen.
Jag får en känsla av cirkulationsproblem.Börjar det koka i elpatronen utan att tank tempen är nästan lika varm måste du ha cirkulationsproblem.. går cirkulationspumpen? Lossa luftskruven o känn efter med mejseln
Jag såg aldrig en övre tanktemp över 51 grader, trots att framledningstemp rusade. Men sitter inte "värmspiralen" i nedre delen av tanken, "efter" mätningen av framledningstemp? Det jag såg efter att ha stängt av och startat igen var att returtemp sakta sjönk från 80 och neråt. Nu har den gått i ett par timmar utan att blinka men den har å andra sidan inte tänt lampan för kompressorn och f26 säger "Ej kompressorbehov". Kände på cirkpumpen och rören nu när ni skrev om den och pumpen är brännhet men rören in och ut kalla!Förstår inte "Lossa luftskruven o känn efter med mejseln". Något vid pumpen?
Så här ser min cirkulationspump ut och jag hittar ingen sådan skruv. Ett par tycks sitta på täcklocket där elen går in. Den väldigt varm på utsidan och sval på metallkåpan till själv pumphuset. Sitter skruven på den sidan kommer jag inte åt den då det är "inåt" i anläggningen.Nu har det droppat lite vatten på golvet. Rakt under nödventilen, men den ska ju tömmas i avloppet (hördes).Det blev en roterad bild inser jag nu men ni får tänka er att den roteras ett kvarts varv medsols
Drog loss plastkåpan (rakt ut). Under den satt en bult. Tog en skiftnyckel och skruvade "loss" den och då hänger den lite löst och jag kan påverka pumpen på insidan, men den snurrar lite lojt max någon sekund. Helt uppenbart att den inte gör sitt jobb. Med lite tur är det allt som är fel. Förutom det där dumma vattnet som dök någonstans ifrån. Man blir ju lite paranoid... Har behållaren börjat läcka pga höga temperaturen???
Är den så het att det knappt går att ta på den så är den nog död