Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbud mot on-off pumpar?  (läst 2554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Förbud mot on-off pumpar?
« skrivet: 11 maj 2017, 19:27:29 »
Ju mer man frågar (t.ex. firma som säljer och installerar värmepumpar...) desto mer lär man sig.

Idag fick jag lära mig att det sedan en tid är FÖRBJUDET att sälja och installera en on-off värmepump?

Skall jag lita pÃ¥ denna firma pÃ¥ orten där jag bor och tvingas ta en inverterpump  fastän jag hade bespetsat mig pÃ¥ en on-off med tank?  Detta nya myndighetsdekret mÃ¥ste totalt ha undgÃ¥tt mig. I sÃ¥ fall ber jag om ursäkt men - jag mÃ¥ste bara frÃ¥ga - när kom denna nya bestämmelse?
Dessutom, varför har inte tillverkarna rensat ut on-offpumparna ur sina websidor och kataloger. Hänger dom liksom jag, inte med utvecklingen??
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2017, 19:35:07 »
Du driver med oss, eller hur Sc:,h On/Off VP är inte och kommer med 99%säkerhet aldrig att förbjudas. Det finns liksom inget som skulle motivera det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2017, 19:47:50 »
Nej, jag driver inte med någon (jo, kanske lite med utsagans upphovsman..)
Fick detta besked över telefon med en rörfirma som sysslar med Värme & Kyla där jag bor. 
Psst: "Ortens ishoppa-lag ramlade ur SHL och får spela i Hockeyallsvenskan kommande säsong."
SÃ¥ har jag ingenting sagt om var jag bor.
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2017, 19:54:45 »
På luft/luft vp är det förbjudet upp till 12kW eller om det var från 12kW Sc:,h
Hörde nÃ¥got om andra vp ocksÃ¥ men minnet är inte det bästa dessvärre eller sÃ¥ tänkte jag pÃ¥ nÃ¥got roligare just dÃ¥  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2017, 20:05:13 »
Jag tror förbudet först o främst skulle gälla portabla enhetsaggregat.
Man grundade det på energidirektivet.
Jag är inte alls säker pÃ¥ detta... det va bara den minnesbild som kom fram  :o
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2017, 20:08:38 »
 ha ha
Fler med dÃ¥ligt minne  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2017, 20:11:57 »
ha ha
Fler med dÃ¥ligt minne  ::)
Sc:,h hahaha! hahaha!
Kan till o med varit nåt i stilen att XXX kom på att direktivet inte gällde data/serverrum... varvid hela grejen föll..
Och alla grossister som reat ut on/off fönsterskakare mm kände sig ganska lurade...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2017, 20:12:57 »
Nej, jag driver inte med någon (jo, kanske lite med utsagans upphovsman..)
Fick detta besked över telefon med en rörfirma som sysslar med Värme & Kyla där jag bor. 
Psst: "Ortens ishoppa-lag ramlade ur SHL och får spela i Hockeyallsvenskan kommande säsong."
SÃ¥ har jag ingenting sagt om var jag bor.
Han vill nog sälja en VP som han har bra pris på , jag själv tittar omkring efter
en ren ON/OFF inga dataprylar bara till och från via termostater och givare , vet inte
om det möjligt att hitta en sÃ¥n ,alla ska ju ha inverters  , finns nÃ¥gon NIbe , men den har en data i sig , du kan inte göra som du vill med den , kör mot tank  nu   fungerar utmärkt , hittar du nÃ¥gon , sänd ett PM

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2017, 20:18:44 »
Detta känner jag igen - man frågar om något som är viktigt för en själv och får svar på något som är viktigt för den som svarar. Vilken värld vi lever i...
Jag har skickat underlag med förutsättningar rörande mitt kommande inköp och installation av vp till ett antal företag. Min gissning är att alla har fruktansvärt mycket att göra och därför inte hinner svara.
Eller så skriver jag för mycket ovidkommande om "Årlig förbrukning", "Beräknat uppvärmningsbehov", "Isoleringsgrad", "Kvadratmeter golvyta" och"Radiatortyp/-effekt" - kort sagt - sådant som är väldigt jobbigt att ta till sig...
Får försöka lära mig att bli mera kortfattad, typ: "Tjena, haru nån värmepump typ, vet inte hur stor barren är men den är jävlitt kall. Häng in nå´t på studs - jag har deg, skaru veta..." Då får man nog svar, eller?
« Senast ändrad: 11 maj 2017, 20:20:50 av nilblo »
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2017, 20:41:26 »
Jag skulle nog kontakta en annan firma dom verkar inte ha full koll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2017, 07:35:27 »
Han vill nog sälja en VP som han har bra pris på , jag själv tittar omkring efter
en ren ON/OFF inga dataprylar bara till och från via termostater och givare , vet inte
om det möjligt att hitta en sÃ¥n ,alla ska ju ha inverters  , finns nÃ¥gon NIbe , men den har en data i sig , du kan inte göra som du vill med den , kör mot tank  nu   fungerar utmärkt , hittar du nÃ¥gon , sänd ett PM

http://www.ctc.se/produkterna/?id=15

Den kan du styra med rumstermostat eller microbrytare om du vill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2017, 10:29:39 »
Yes Rickard! Det är den jag har tänkt mig.
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbud mot on-off pumpar?
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2017, 13:46:20 »
det handlar inte om något förbud mot enstegs-pumpar, direktiven säger att det skall vara kapacitetsstyrning på alla VP som säljs från 2016 om jag inte minns fel.
tolkningen är däremot luddig, varvtalstyrda cirkulationspumpar på värme/kölbärarsidan kan vara en lösning (fanns en del som var snabba på detta).
stora fastigheter använder enstegs i flera steg och får därmed en form av kapacitetsstyrning (stegstyrning), så det är inte enbart inverter som gäller (varvtalstyra kompressor)
utan metoden kan variera men som sagt enstegs kompressorer kan och ingår i flexibla lösningar.
varvtalstyrda kompressorer har smalare "peak" och droppar utanför denna.
inverter kompressor har andra kvaliteer som kan tas till vara i andra sammanhang än att just kapacitetstyra effekten ut, nibe har i sin VV-del olika frekvenser under laddningen av VV vilket är en utveckling av hur de nyttjar tekniken i inverten ihop med varvtalstyrd cirk-pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 530
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!