Ja, just det! Sånt där får en ju att slita sitt hår! Hur tusan? (Är själv nere och nosar strax under noll efter flera dagars kontinuerlig drift.) Det är ju många faktorer som är med och påverkar denna siffra, men oavsett var i landet du finns så måste du väl i alla fall ha haft en del dagar med neråt minus 10, vad den saken anbelangar. Huset kanske är hyggligt värmeekonomiskt, gamla kwh-siffran är ju inte så hög. Med denna glada KB-in har du väl aldrig plågats av någon TS förstås? Kanske inte haft kontinuerlig drift i dagar?
Huset ligger i Älvsjö, Stockholm.
Hittils kallaste 24 timmars perioden var sön morgon - mån morgon då utetemp var som högst -14 och som lägst -18, dock relativt vindstilla så ingen blåst som ökade kyleffekten. Under denna period gick pumpen i c:a 3 timmar och vilade i c:a 40 minuter, ett antal vv-körningar som störde, men under natten, då det var som kallast, var gångtiderna på detta sätt. Och det var då +4 på brine in dök upp för första gången.
Ja, jag har en överdimensionerad pump men det är främst för att klara vv - vi är 6 pers och de 4 tonåringarna älskar att duscha länge - och, ja, pumpen klarar att hålla varmvattnet på minst 40 grader trots att 2 duschar samtidigt hur länge som helst.
Jag ångrar inte att ja la till 4000:- på priset för att få en 8:a i st f den föreslagna 6:an.

På fredag har pumpen varit igång i 8 månader så då tänkte jag komma med lite siffror.
/Jonas