Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Silica-gel, fönster isolering  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomas110

  • Gäst
Tomas110
Silica-gel, fönster isolering
« skrivet: 21 april 2017, 10:17:19 »
Hejsan,

Undar om någon har någon erfarenhet med 2 + 1 glas fönster där man tätat 1 fönstret ~99% luft tätt och sedan har silica gel mellan 2 + 1 glasen för att undvika kondens mellan glasen (har det hjälpt samt hur ofta måste man regenerera SiO2)? Har även ett annat projekt på gång med att konvertera 2 + 1 till 3 + 1 med polykarbonat skiva med 10mm luft spalt.

Urdrar även om någon har erfarenheter av att tillägsisolera med en "thermo film" som reflekterar tillbaka UV & infrastrålning till rummet? Finns att köpas från tyskland för ~200SEK/kvm. Skulle antagligen lönas om man inte redan nu har en selektivtreflekterande glas installerat då 2/3 att energin försvinner genom konvektion och resterande 1/3 via konduktion..

Konduktion som funktion av längd www.uni-obuda.hu/journal/Elek_Kovacs_54.pdf

Tomas110

  • Gäst
Tomas110
SV: Silica-gel, fönster isolering
« Svar #1 skrivet: 21 april 2017, 10:22:30 »
2/3 genom strålning inte konvektion..


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Silica-gel, fönster isolering
« Svar #3 skrivet: 21 april 2017, 12:40:40 »
Hej Tomas110,
jag försåg alla mina innanfönster med energiglas. Metallbeläggningen på det glaset släpper in långvågig energi utifrån och stoppar kortvågiga inumhusenergin. Nu har jag alltså "tre"glasfönster där ytterfönstret är enkelglas och innanfönstren som sitter 1dm innanför är 2-glas med c:a 20mm mellanrum. Inte hermetiskt tätt men nästintill, inga problem med imma mellan dem. Ytterfönstret ska vara ventilerat utifrån och innanfönsterna måste vara täta mot inomhusluften. Jag behöver inte trixa med silicagel.

Tillägg: apropå din tanke att sätta in en polykarbonat skiva, luftspalten mellan "glasen" ska var minst 10 och max 25mm för att hindra värmeöverföring med konvektion. Optimum är 18-20mm. Detta fick jag veta av Pilkintons tekniker.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62178.msg652957#msg652957 post nr 29
« Senast ändrad: 21 april 2017, 12:59:20 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Tomas110

  • Gäst
Tomas110
SV: Silica-gel, fönster isolering
« Svar #4 skrivet: 21 april 2017, 13:08:10 »
Hejsan bopakoster,

Intressant skall söka efter och se hur du gjort! Jo skulle vela ha större luft gap där emellan men fönster bÃ¥gen är för tunn för det skall lyckas..  :)

Enligt denna studie skulle optimala avståndet för luft ligga på 12-13mm (för minsta värmeförlust till strålning/konvektion). Fast det avviker säkerligen vid selektivitetsfönster och minsta konvektion förlust/minsta strålnings förlust?



Anledningen till att hålla helt tätt mot ytterfönster är för minskat luft ombyte och då bättre energi värde men fukten som uppstår då måste tas hand om på något sätt då temperaturen går neråt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Silica-gel, fönster isolering
« Svar #5 skrivet: 21 april 2017, 14:50:21 »
Vi satte in vanliga dammtätningslister mellan bågarna på våra kopplade tvåglasfönster och det blev en enorm skillnad på kallraset efter den åtgärden.
I vart fall på våra fönster så kläms den listen från typ 5 mm till ca 1 mm, så man trot det skall bli så tätt att det blir fuktproblem, men det blev det inte.

Innan vi monterade dessa så hade vi faktiskt skitigare fönster mellan bågarna än in/utvändigt p.g.a. den stora konvektion som fanns innan monteringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!