0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att CTC EcoPart 400 + EcoZenith i550 ser ut som ett smakligt alternativ, även om jag då inte vet pengen riktigt. Google shopping antyder ett listpris kring 40k per enhet. Det är alltså samma pris för VP-enheten som de luftvärmepumpar jag kikat på och jag har räknat med att det skulle krävas en avancerad acc-tank. Växelventiler tycks gå lös på 5k stycket ungefär? Slangar, grävning, installation och småplock tillkommer. Det låter överkomligt. Skillnaden i pris mot en luftvärmepump så skulle då i praktiken bli slangarna och grävningen?Om jag uppfattar det rätt skulle denna lösning kunna fungera helt sömlöst med kökspannan? En tempgivare som styr så att värmepumpen släcks ner när man eldar och sedan startar upp igen när accen börjar svalna?
Det finns ett växelventils paket från ctc för drygt 5000 kr men då tror jag även rör och anslutning medföljer och dubbla växelventiler så vp kan ladda vv mot övre delen av tanken på ett bra sätt.
sparar inga pengar.
Man behöver inte köra fast kondensering bara för att man inte väljer Ecozenith man kan välja valfri vp med beredare och låta den jobba flytande mot tanken som en arbetstank. Jag tror inte riktigt på att blanda vv och rad i samma tank finns stor risk för omblandning i tanken så vv går till värme har sett fenomenet i loggar dock inte med Ecozenith tank och Ctc styr kör väl nån typ av semi fast kondensering vilket ger lite lägre cop.