0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idag lyckades jag hitta en hastighetsreglering på pumpen till radiatorerna. Den stod på max (läge 4). Framledningstemperaturen var då 43 gr och returen från radiatorerna 40 gr. Förmår inte radiatorerna avge mer värme eller har jag för hög fart på pumpen? Hur stor diff ska man ha på fram- och retur till radiatorslingan? Jag har ganska kassa radiatorer just nu (anpassade för oljepanna) men ska snart byta till 22:or/33:or
Jag har en CTC EcoAir 107 + EcoBasic dockat till Nibe City. Jag frågade om temperaturdiff på radiatorslingan men jag antar att det beror på vilka radiatorer jag har så frågan kanske inte är så enkel att besvara. På VP slingan har jag ca 5 gr diff vid 0 gr med 2:ans växel på cirkulationspumpen.
Jag provade sänka flödet genom radiatorerna och då blev nederdelen av radiatorn kallare än vanligt så nån större vinst var det inte... Kör på full gas (läge 4) igen...
På toaletten på ovanvåningen har jag ett element av något senare snitt med en Danfoss-termostat. Det elemntet blir och har aldrig varit varmt. Nu har vi i och för sig en handdukstork (el) som alltid står på så där är inte kallt. Jag har luftat elementet och vatten kommer ut. Frågan är om denna typ av termostat kan stängas och öppnas på annat sätt än att vrida på själva ratten?Väldigt tacksam för svar!// Jarl