Hej!
Har letat runt och försökt hitta något bra svar på min fråga, men inte lyckats. Så därför frågar jag alla proffsen här i stället
Jag märkte när jag kollade elräkningen att vi hade haft lite väl hög förbrukning i Mars. Började genast fundera på vad detta kunde bero på. Efter ett tag så började jag tänka på frånluftsvärmepumpen av modell 310p. När jag tänker efter så är det så att kompressorn har gått väldigt mycket senaste tiden. I princip varje gång jag gått förbi eller stått i köket med öppen dör till tvättstugan där pumpen står så har jag märkt att den gått. Börjar därför kolla lite hur den beter sig nu i kväll, och mycket riktigt så går kompressorn väldigt mycket. Det jag också lägger märke till är att den inte klarar att hålla tempen uppe och elpatronen går in. Tänker att jag mycket väl har hittat vad den ökade förbrukningen beror på.
Min första tanke är att kompressorn har gått. Pannan är från 2005 och det verkar ju inte vara jätteovanligt att kompressorn havererar. Kul tänker jag... Men när jag ska kolla värdena på kanalerna så märker jag ytterligare konstigheter. När jag trycker på kanalväljaren så startar pumpen om. Jag vet att tydligen ska man kunna starta om pumpen genom att trycka på knappen lite längre, men jag trycker snabbt, och det har dessutom funkat tidigare. Tillslut så lyckas jag dock få fram lite kanalvärden. Om jag trycker riktigt snabbt så går det ibland att hoppa fram några kanaler, men sen startar den om sig. Dom värdena jag fick fram är i alla fall följande (När kompressorn var i drift):
1 - 50
2 - 35
3 - 04
4 - 03
5 - 02
6 - 10
7 - -02
8 - 45
För det första så tänker jag att med ett värde på 2 grader på avluften så borde väl inte kompressorn vara paj? Jag tänker också ifall dom två problemen kan ha något samband? Kan det vara något fel på kretskortet som gör att det blir såhär?
Jag fortsatte också att felsöka genom att fälla ner frontluckan och kollade om något såg konstigt ut där. Det jag kunde se då var att relä 1 såg bränt ut. Återigen, kan det ha något samband?
Vad tror ni kan vara fel? Kompressorn, kretskortet, reläkortet eller något annat? Några förslag eller bör jag ringa en tekniker med en gång?
Tack på förhand!!
//TheLizzard