0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
IVT Greenline HTE7 med tillhörande extern varmvattenberedare IVT.När någon spolar varmvatten så sjunker trycket på elementsidan, har tex. 0.6 bar som då svajar ned till kanske 0.3 för att sedan under ett antal sekunder sakta stiga upp till ca 0.6 bar. När varmvattenkranen stängs blir det motsvarande översläng till kanske 0.9 bar som sedan sakta sjunker till 0.6 bar.pDet finns luft i expansionskärlet, även om förtrycket är lite osäkert. (Det skall fixas genom att tömmas och ges korrekt förtryck senare.)Mina frågor är:- Är det någon annan som sett detta i sin anläggning?- Det enda ställe som jag vet att varmvatten och elementvatten "möts" är i manteln runt varmvattenberedaren. Kan varmvattenberedaren flexa i väggarna när någon börjar spola varmvatten och ändra trycket i manteln?- Om det var en spricka/hål i manteln så skulle trycket stiga konstant upp till det som vattenverket ger, kanske 5-8 bar, och det händer inte.Har jag fått något om bakfoten?
Tror att när du spolar VV så kan det sänka tempen rätt bra , och då minskar volymen på vattnet kraftigt kolla tryckkärlet , om du fyller lite till det sticker tryckmätaren snabbt upp , troligtvis hål i blåsan , går att knacka på kärlet , det ska eka i den som en tom burk på ena halvan
Fast trycket dyker omgående och det är en överdimensionerad vv-beredare, så det borde inte sänka temperaturen samma sekund man börjar spola så att vattnet krymper.(Om det är så borde fler än jag få tryckvariationer.)En faktor kanske är att vattenledningen till huset är gammalt hoprostat 2-tumsrör som är mycket trångt och inte ger ett flöde i de nya ledningarna i huset som motsvarar trycket från vattentornet. Då blir det kanske ett tryckslag när man öppnar/stänger kranen och det fortplantar sig lite lätt obegripligt i systemet...eller inte.
Japp, det sjunker på rad-sidan. Det är det som gör mig lite förvånad.Hur kommunicerar spolning av varmvatten över till rad-sidan så att det blir en tryckändring där?Det är separerade system som jag förstått det.
Kan verkligen ca 1 liter kallt vatten in i värme-växlaren (varmvattenberedaren) verkligen orsaka ett stort tryckfall? Det sjunker omgående och börjar sedan stiga mot normaltrycket sakta under 7-8 sekunder.Som dessutom fortplantas till expansionskärlet och tryckmätaren på värmesidan?Varför ökar i så fall trycket (det blir ett överslag) på ett antal sekunder när man slutar spola varmvatten? För att sedan sjunka tillbaka till normalläget under ca 7-8 sekunder?