0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en cTc Ecoair 109 från 2009började med att våran elräkning sköt i taket i höstas..från 1500kw/mån till 5000kw nästföljande månad..och med en peak på 6500Kw.har haft både Geab och 3st oberoende elkillar här som kliar sig i huvudet haha!Vi är 2st och har haft det rent ut sagt kyligt i huset och knappt varmvatten..så all energi måste ha susat genom Ctc.n...vi har 7st vattenradiatorer, vattenburen golvvärme i kök, hall (avstängd) och badrum. gasspis, 1st kyl, 2st frysar.har gjort en koll där vi stängde av all golvvärme under 1 dygn..hände stort sett ingenting på elmätaren.haft cTc helt avstängd 1 dygn..då gjorde vi av med 46kw/dygn.inkl. luft/luft pumpen. alltså bara ca 20kw hushållsel.under 2 månader har jag kommit fram till följande värden:jag tar två datum som skiljer sig rejält:(siffrorna är när jag dragit av 20kw hushållsel (som känns jäkligt högt för oss två)och en luft/luftpump i annat utrymme -30kw)nu är pannan inställd och granskad utav 2st oberoende killar som anser att den går som den ska.7/3 var elmät på 193kw drog pannan 129kw/dygn varav kompressorn 2,91kw/timmen x 24 +5 -1natt ca..2/4 var elmät på 90kw drog pannan 45kw/dygnet varav kompressorn 1.54kw/tim x 24 +14 -0 nattså min slutsats blir att cTc.n inte klarar av -1grad utan börjar då toppa hela tiden.det skall väl tilläggas att denna vinter har varit som kallast med 3-4dagar med -6 tror jag.väntar in en offert på bergvärme nu...och törs man satsa på ny cTc? borde ju va bättre de nya..
den här sorten ecoair tappar effekten rätt kraftigt nedåt noll och då går el-patron in , blir det för hög returtemp så stannar VP och kör bara med el , ( högtempsystem i huset ) möjligt du har så hög framledning att returen hoppar upptvärnit på VP Kolla om el-patron ligger till då blir det för hett på returen ,för lågt ställd går in för tidigt , jag har en likadan och fick tips på forumet höjde returtempens värde i VP ,har du manual
Om du har 80 starter på 24 timmar så är nånting fel inställt. Det kan räcka med att du har radiatorpump eller laddpump på för hög fart så det blir omrörning i tanken och skiktningen försvinner. Eller så har du för högt ställd Min Utetemp i förhållande till huskurva+justering. Om rören är skiftade så vattnet går baklänges genom EcoAir så kommer givaren för VPin läsa av på VPut och därmed stoppa på tok för fort, osv.Men för att veta vad som händer måste du läsa av displayen kontinuerligt nån kväll eller helg och skriva upp värden så det går att förstå vad som händer över tiden när VPn går. Det räcker inte att du bara tittar ibland. Sätt dig på en stol och följ vad som händer. Och skriv av värdena!