0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejFått ett erbjudande om service på min luft vatten pump.Ska tydligen vara bra att göra var 3 e år.. Något ni vet något om ?Är det värt 1500 spänn ? Ska nämnas att det blir det första jag gör isåfall.Ingår gör följande Paketerbjudande (Underhållsservice) VärmepumpIngår: Kontroll av funktioner, läcksökning, mossbehandling av ytterdel, tömning av smutsfilter.Vi går igenom systemet i sin helhet men inte på detalj nivå.Funktioner är: Ser över inställningar (Inga larm), motionering av kranar (smutsfilter), kontroll av givare (Rätt temperaturer), tömning av smutsfilter. Kontrollerar rörkopplingar så att det inte läcker, kontroll av gas-krets så att inget läcker. Beroende på hur bra tekniker är på det system vi servar ringer de ibland supporten från tillverkaren för att få senaste rekommendationerna.Det finns inga mjukvaru uppdateringar i dagsläget tillgängliga.Optimering av system beror på hur man ser på en service, syftet med service är att bibehålla en bra funktion och att upptäcka brister i god tid och åtgärda fel.Det ingår ej påfyllning vid läckage (Om orsak kan fastställas och det är garanti, dvs installationsrelaterat ingår påfyllnad. Installationsgarantier gäller i 1 år från installationsdatum).Ytterdelen rengörs med mossbehandlingen, kopplingar kontrolleras och temperaturer på rör stäms av samt kontroll av missljud från fläktmotor. I övrigt så städas ytterdelen ej på insidan (Att skruva isär hela ytterdelen ingår ej i vår standard & detta skall ej behövas så länge den inte är fylld med växter eller smuts).
Kolla detta närmare och fick svar enligt nedanTempgivarna kontrolleras via inställningar i displayen på pannan. Där kan man se så att de håller rätt värde. Läcksökningen på vattensidan är ockulär och görs endast i pannrummet. Läcksökningen på kylkrets kontrolleras både insida och utsida. Pannan och värmepumpen.Detta sker ockulärt och genom att teknikern känner på kopplingarna. En erfaren tekniker vet hur det ska se ut och vart det kan uppstå läckor. En service förlänger ej garantier från ÅF eller tillverkare
Bra fråga!Vill minnas att dom var auktoriserade när installationen gjordes men vad jag kan se är dom inte det nu då dom inte säljer mitsubishi längre...
På länken ovan står det 3 år och 3 månader får inte passera.Vi är uppe i 3 år och 6 månader sedan faktura datum.Dock inget vi fått någon info om så lite svårt att följa.
Trygghetsförsäkringen gäller väl ändå, så man får väga servicekostnaden för att garanti ska gälla år 4-5 mot ev kostnad för att utnyttja försäkringen vid fel dessa två år. Jag kan tänka mig att dessa två år är några av de mest felfria då eventuella materialfel redan visat sig och slitagefel ännu ej hunnit uppstå.Påminner mig lite om Toyotas 6-åriga rostskyddsgaranti tidigt 90-tal. Det finstilta sa att garantin gällde genonmrostning, och efter 3 år var det obligatorisk rostinspektion. Vid upptäckt av begynnande rost skulle denna åtgärdas på kundens bekostnad för att garantin skulle gälla tiden ut. Sannolikheten för genomrostning på 3 år var väl försumbar så det var riskfritt för tillverkaren att utlova 6 års rostskyddsgaranti.