Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Strypa bort en radiator helt och hållet?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Strypa bort en radiator helt och hållet? (läst 1202 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gipskatten
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Vara
Antal inlägg: 24
Karma +0/-0
Kön:
Gipskatten
«
skrivet:
28 mars 2017, 22:42:53 »
Citera
Hejhej,
Se bild. Den radiatorn är ju inte särskilt lämplig att ha i drift, vad händer om man skruvar in termostaten max? Blir det något problem med flödet till övriga radiatorer eller liknande?
Frågan kommer från den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64245.msg679329#msg679329
, jag har även några andra allmänna frågor där som det vore fint om ni kunde hjälpa mig med. Denna är dock mest "akut".
Jag kan i princip ingenting om sånt här, så tar tacksamt emot alla tips!
Loggat
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh
Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
SV: Strypa bort en radiator helt och hållet?
«
Svar #1 skrivet:
29 mars 2017, 06:58:21 »
Citera
det blir inga problem att stänga av.
om den är helt inbyggd gör den ingen nytta, däremot om det sitter luftgaller i köksbänk och sockel så ger den lite effekt.
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Gipskatten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Gipskatten
«
Svar #2 skrivet:
29 mars 2017, 07:02:59 »
Citera
God morgon, och stort tack!
Då skruvar jag in den helt nu på morgonen, så får vi se vad som händer till kvällen.
Loggat
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29837
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
29 mars 2017, 07:11:05 »
Citera
Finns möjligheten att få lite luftomsättning runt den där radiatorn annars?
Här är en bild på en idé.
Fixa nått liknande på sockeln nertill med så att luften kan komma in där.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Gipskatten
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Gipskatten
«
Svar #4 skrivet:
29 mars 2017, 07:20:40 »
Citera
Hmmm... Min bänkskiva ligger över fönsterbrädet, och radiatorn sitter inmonterad under fönsterbrädet. Dessutom är radiatorn så liten att den bara täcker halva fönstret så det blir kanske inte så effektivt?
Huset är från -52 och köket byggdes om på 80-talet gissar jag. Då hamnade den radiatorn i vägen och byggdes helt sonika in i skåpet. När vi flyttade in var den avstängd, när den nya VP'n installerades tyckte installatören att jag skulle öppna den helt. Jag förstår nu att det ger för hög returtemp så det var kanske inte det bästa rådet.
Tack för tipset! Kolla gärna mina övriga frågor i länken högre upp. Det är väldigt basic grejer, jag kan ingenting
Loggat
* IVT HA C7 7kW, 2015
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 941
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
kWhalp
Carl N
Josth
Snickarn69
OlsCarl
svenske kocken
tyke
Piddmaister
Ehnvis
mindis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info