Hej,
Efter mycket bollande mellan oss och vår husleverantör så slutade det med att vi installerar en Nibe 360 och en extra VVB då vi skall ha ett bubbelbad. Detta innebär att CE50'n får vänta till nästa VP byte. Vi kommer att ha en golvslinga nere och elrad på ovanplan (1,5 plan) tillsammans med en Contura 660 kamin. Huse har en mycket öppen planlösning även mellan planen.
Nu är jag lite fundersam över hur vi skall koppla in VVB'n då jag läst att rörisen kan göra på flera sätt varav ett är enklaste för honom men kanske inte bästa för oss rent driftsmässigt.
Följande råd fick jag i ett annat forum, låter det vettigt?
"Jag skulle kopplat el beredaren så att den får varmvatten från värmepumpen, på så sätt behöver den bara topp värma.
se så skulle jag koppla en blandventil efter elberedaren & den blandventilen skulle ta sitt varma vatten från elberedaren & kalla vatten från värmepumens varmvatten.
el beredarens termostat sätter du på 65 grader eller högre.
blandventilen kan du sen ställa på 50 grader eller lägre, då komer du att tömma hela värmepumpens varmvaten beredare innan el beredaren börjar tappa ur sitt vatten (bra att köra så till vardags, då du inte behöver extra vatten)
ställer du upp blandventilen på 60 grader eller mer så kommer den att blanda in varmvaten från el beredaren & du får mer varmt vatten (så kör du när du vet att det kommer gå åt mycke vatten)
kör du på dessa sätt så jobbar elberedaren så lite som möjligt = billig drift "
[/color]
Är det viktigt att kolla med rörisen hur de tänker koppla ihop grejjerna eller kan man lita på lite yrkesheder?
Mvh
Trilithon