Hej
Monterade ner vår gamla panasonic då vi renoverade i hallen och jag länge stört mig på att den för lite väl mycket oväsen. Dock har den vägrat att dö, men kände att nu är det ändå dags då den är 12 år gammal.
Så nu skall vi ha in en annan och placeringen kommer vara på samma vägg, frågan är i vilken höjd man skall sätta den.
Gamla pumpen satt ca 20 cm från taket. Den värmde övervåningen fint och det är inte ofta vi fått ha igång elementen på bottenvåningen.
Dock så har vi en gillestuga rätt nedanför trappen som är den enda delen av källaren som vi har komfortvärme i och här har pumpen inte lyckats trycka ner värmen ordentligt. Elementen i gillestugan är de enda elementen i huset som får jobba och de får jobba ordentligt. Ligger på ca 3000 kWh per år för detta rum.
Har också ett hyffsat undertryck från tvättstuga och toalett i källare som man kan tycka borde dra ner värme men icke.
Likaså när vi eldar i kaminen i gillestugan så är det väldigt lite värme som går upp i trappen.
Detta vill jag ändra på nu.
Egentligen ser jag två alternativ
1. Sätta den nya pumpen längre ner på väggen så den trycker ner luft i källaren mer än vad den gamla gjorde.
Dock osäkert om dett fungerar i praktiken, likaså så blir det en väldigt mycket fulare installation jämfört med när innedelen sitter upp mot taket.
Har dock en remsa på 10 cm med golv nedanför väggen innan själva trapphålet kommer. Kanske man skulle kunna ha en golvmodell där??
2. Låta den nya pumpen sitta i takhöjd och i garderoben som ses till höger installera någon form av fläktsystem som sätter fart på luftombytet mellan gillestuga och hall när det diffar ett visst antal grader. Antingen sätta in en sådan här airmove alternativt bygga en egen lösning med kanalfläkt och ljuddämpare.
Vad tycker ni? Någon som haft samma problem?
De flesta trådarna man läser brukar ju vara tvärt om frågeställning
Dessutom den eviga frågan om vilken pump man skall ha.
Har sneglat mycket på fh25/35 samt daikin siesta c35.
För vår del spelar ljudnivån större roll än enstaka kWh hit och dit.
Har fått en del offerter från lokala firmor men tycker det är extremt stor prisskillnad jämfört med att tex köpa från polarpumpen med installation.
Har ingen krånglig installation och allt är redan framdraget, ändå skall de ha 22.000 SEK för en fh25 med installation och rot när man får samma för under 15.000 genom polarpumpen.
Jag betalar gärna någon tusenlapp för att stödja lokala aktörer, men inte 50% mer.
Bor i Skåne
112 m2 + 38m2 gillestuga som vi håller uppvärmt resten av källaren får hålla den temperatur den håller
Har innan haft en Panasonic 4,6kw modell som klarat behovet på bottenvåningen bra