Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ExpertrÃ¥d efterlyses  (läst 1964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Expertråd efterlyses
« skrivet: 20 mars 2017, 11:21:32 »
Nu behöver jag hjälp av någon kunnig expert på värmepumpar. Har en LV-09an men tror att det är ett problem som förekommer även i andra märken. Fläkten slutade fungera för ett tag sedan (har nog fastnat). Nu har jag rensat runt den men den går inte fortfarande. Kompressorn går dock fortfarande men sista tiden stannar pumpen regelbundet och måste "nollställas" för att fortsätta.
Jag kollade strömmen och det verkar som fläktmotorn får inte "styrströmmen" alltså det finns ingen spänning i den (gråa) kabeln som sätter igång och stänger av fläkten. Följde den gråa kabeln till innerdelen och även där kan jag inte uppmäta nån spänning. Mina frågor:
Finns det nån säkring, sensor eller liknande som kunde lagt av så att fläkten startar inte?
Har nånting på kretskortet lagt av (den verkar fungera i övrigt) eller ska hela kretskortet bytas?
Finns nån annan förklaring till varför fläkten står still?
Om jag kör pumpen utan fläkt (den ger ändå ca 40 grader) finns det risk att kompressorn lägger av?
Tacksam för svar/Eugen

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expertråd efterlyses
« Svar #1 skrivet: 03 april 2017, 22:27:25 »
Lite sent kanske, men gissningsvis finns det ett relä på kretskortet som styr fläkten. Kontakterna i relän kan brännas upp. Är man lite händig med lödkolv byts de enkelt. Kostar inte många tior på elfa och liknande sidor. Har du en gammaldags TV-reparatör i byn/staden så kan hen snabbt fixa det.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Expertråd efterlyses
« Svar #2 skrivet: 06 april 2017, 10:46:03 »
Det är mycket vanligt att just relät till fläkten i utomhusdelen går sönder, oavsett märke på värmepump. Problemet är att fläktmotorn är en ganska besvärlig s k induktiv last, som ger höga spänningsspikar och därmed gnistbildning mellan reläkontakterna varje gång strömmen bryts. Oftast sitter billigast möjliga reläer där som på papperet uppfyller myndighetskraven, har tillräcklig märkström osv, men de klarar som sagt inte den induktiva lasten.
Sätter man dit gnistsläckare (t ex varistor eller RC-nät) parallellt med reläkontakterna när man byter relä, så kommer man inte att få fler reläproblem där. Lämplig varistor är en 10-20 mm 275 V-typ, en vanlig sort heter SIOV-S10K275 (beroende på storlek kan det stå 14 eller 20 istället för 10 i beteckningen). RC-nätet kan vara t ex 220 ohm i serie med 0,1 eller 0,22 uF. Se till att kondensatorn (eller hela RC-nätet) är X2-godkänt.
Passa gärna på att göra samma sak i förebyggande syfte med andra reläer som styr induktiva laster - t ex fyrvägsventil och cirkulationspump.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!