Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut FLVP?  (läst 2595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
Byta ut FLVP?
« skrivet: 12 mars 2017, 11:41:14 »
Hej
Snurrat runt här ett tag nu och det verkar finnas många pålästa här. Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Har en Nibe Fighter 310p som har gett upp. Den har kört i tolv år. Gissar att det är kompressorn? Efter att ha läst på kring möjliga felsignaler här.

Funderar på att byta till något smartare... men efter att ha läst på här så finns det ju jättemånga olika alternativ och kombinationer
huset är 120kvm öppen planlösning o vettigt isolerat.
Har även pool som drivs med egen vp

Alternativ:
Byta ut kompressorn
Byta till annan flvp typ nibe 370.
Byta till nibe 750
Byta till annan flvp
Byta ut till luft vatten
Laga sen Komplettera 310 med luft luft
Laga sen Komplettera 310 med utedel

Är inte jättekänslig för investeringen om det blir smart/bra i det långa loppet
Tacksam för tips, just nu är det 16 grader i huset....

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2017, 11:53:29 »
Kan tillägga att vi har en förbrukning på ac 20000kw/År med dagens 310. Då ät inte poolen inräknad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2017, 12:01:54 »
Kallt i huset ska det inte bli med 310P. Om kompressorn havererat så går el-patronen på (om den inte står i sommarläge dvs.) och värmer. Kanal 08 visar t.ex. bara 39 grader då det blir svalare längst ner i tanken när kompressorn inte värmer. Om det är fel på elektroniken/styrsystemet så kan man vrida över till reservläget "R" och hand-shunta ut värmen.

När är huset byggt? Jag tycker att en panna som 310P ska hålla i 20 år men man får räkna med kompressorbyte i halvtid och någon service till. Att byta till F370 ger bara marginellt ökad energibesparing jämfört med 310P, under 1000 kWh/år. F750 är ju fin men det har skrivits mycket om långa avfrostningstider och problem med detta. Verkar som luftflödet bör vara högt för att den ska fungera som bäst och då är nog 120 kvm i minsta laget för den. F730 är då ett säkrare val som även kan avfrosta elektriskt. 310P plus LLVP är en bra kombination om man kan tänka sig luftvärme och på köpet får luftkonditionering på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2017, 12:21:27 »
Ok tack för svar
Lite kul att mecka med detta trots allt fast det hade varit mycket roligare om det inte var iskallt i huset.... Golvärmen är kall och tappvärmevattnet är kallt.

Kanal:
1 panntemp 19gr
2 framledning 19gr
3 ute 5gr
5 avluft 21gr
4? 19gr

Elpatron tillkopplad, lampa lyser
Cirkpump tillkopplad, lampa lyser
R läge? Är det läget med handen+utropstecknet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2017, 14:26:41 »
Elpatron verkar inte heller ge nått?
Har du kollat automatsäkringen (7) på vänster sida om panelen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2017, 15:24:24 »
R läge? Är det läget med handen+utropstecknet?
Precis, det hette R-läget på de tidigare årsmodellerna av 310P och blev sedan tydligare genom symbolen med handen och varningstriangeln. Prova det läget och se om det blir varmt i pannan efter en stund. Är alla tre säkringarna till 310P i el-centralen hela? Är alla tre huvudsäkringarna till huset hela? Har el-patronens överhettningsskydd löst ut? (Återställs genom att trycka hårt på en liten röd knapp på höger sida av frontpanelen bakom luckan).

Är förbrukningen 20.000 kWh/år med eller utan fungerande värmepump/kompressor i er 310P?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Smartarevärme

  • Gäst
Smartarevärme
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2017, 15:34:20 »
Överhettningsskyddet hade löst ut. Tryckte in knappen för ngn timme sedan o nu ökar temperaturen. Både i golvvärmen och tappvatten. Men endast när elpatronen är i drift. Övriga säkringar ok. Automatsäkringen till vänster på pannan står i on/1. 

20000kwh är med en fungerande kompressor men nu börjar man ju undra lite om kompressorn har varit sönder längre. Tycker att ljudet på pannan är lite annorlunda nu senaste dagrna men svårt att säga.

 Kompressorn borde väl gå konstant tills tempen är uppe på börvärdet om elpatronen är urkopplad. Kompressor lampan är oftast släckt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2017, 15:46:31 »
Ok, det var ju bra att första felet är hittat. Indikeringarna i displayen för kompressor respektive el-patron visar bara att styrsystemet vill att de ska vara på men sedan kan det vara andra fel som stoppar det. Kompressorn borde ha gått om panntemp var nere i bara 19 grader men kompressorn slås av om kanal 08 visar 54 °C eller högre. Skulle kunna vara fel på en kontaktor som gör att den bränt fast och kör på tills överhettningsskyddet bryter?

20.000 kWh/år med fungerande kompressor innebär ett bruttobehov på ca 27.000 kWh/år eftersom 310P sparar ca 7.000 kWh/år genom återvinningen av värmen i frånluften. Då bör man titta på flera olika alternativ av värmepumpar eftersom även de nyare frånluftsvärmepumparna kanske är för "små".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5048
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut FLVP?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2017, 16:17:57 »
Överhettningsskyddet hade löst ut. Tryckte in knappen för ngn timme sedan o nu ökar temperaturen. Både i golvvärmen och tappvatten. Men endast när elpatronen är i drift. Övriga säkringar ok. Automatsäkringen till vänster på pannan står i on/1. 

20000kwh är med en fungerande kompressor men nu börjar man ju undra lite om kompressorn har varit sönder längre. Tycker att ljudet på pannan är lite annorlunda nu senaste dagrna men svårt att säga.

 Kompressorn borde väl gå konstant tills tempen är uppe på börvärdet om elpatronen är urkopplad. Kompressor lampan är oftast släckt
Fel 1  .Är det ÖHSK för el-patron , , så kan det vara termostaten för dito som sagt upp sig , om det finns en termostat ( kan vara en givare går inte ställa , ) vrid på den och hör om den klickar , kolla vid vilken temp om det går att se det , det är kontaktorer som kopplar in El-patron ( 3 st ) enligt el-schema
« Senast ändrad: 12 mars 2017, 16:29:59 av 25fOCUS »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!