0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Nu har bygget kommit igång på min tomt (nåja, markarbetet iaf). Det blir ett 175 m^2 stort hus med FTX, bergvärme och vattenmantlad eldstad. Syftet med den vattenmantlade eldstaden är att tillåta myseldning även vid plusgrader.Önskemål är- Värmen från eldning ska tas tillvara för både varmvatten och värme- Det ska finnas mycket varmvatten (300 l badkar)- Värmebatteri i ventilationskanal (kopplat till värmesystemet)- Kylbatteri i ventilationskanal (kopplat till brine)- Värme i badrum (komfort/upptorkning) även utan värmebehov i huset- Bra ekonomi och rimlig inköpskostnad (såklart)Det jag framförallt funderar över nu är kopplingen vattenmantlad eldstad->VP. Lösning 1Eldstad <-> Slingtank (t.ex. Strömsnäspannan KV500)VP <-> Slingtank som arbetstankSlingtank <-> Golvvärme (shuntat)Varmvatten förvärms i slingtankFördelar: Enkelt, stor vattenvolym att värma (500 l)Nackdelar: Tar mycket plats, hög temperatur krävs i slingtank året om för att få mycket varmvatten, extra cirkulationspump (slingtank->golvvärme), värme shuntas ut till golvvärme året om (lägre COP)Lösning 2Eldstad -> VVB med slinga -> VPVP -> GolvvärmeVarmvatten värms i VP och går sedan vidare till VVB som endast håller varmt.Fördelar: Högre COP, färre pumpar, tar lite plats (om väggmonterad VVB)Nackdelar: Mindre vattenvolym (ca 360 l), en till elektronisk prylVVBn jag tittat på är Baxi Aqua Prismatic 145 med slinga: Länk. Sannolikt bygger jag ett litet skåp för att minska värmeförlusterna då de är ca 600 kr/år bara för varmvattenberedaren vid 55°C-vatten.Återladdning borrhål?En till fråga som jag funderat på är hur man skyddar eldstaden/VVB/VP från överhettning. Alltså: Vad ska hända när temperaturen i både VVB och VP närmar sig 90°C? Eldstaden har inbyggd kylslinga (kopplas till kallvatten), då spolas värmen ut i avloppet, vilket känns som sista utvägen. Går det att flytta värme ner i borrhålet på något vettigt sätt? Jag ser att CTCn har styrning för återladdning av borrhål, går det att utnyttja?/Anton
Hur stor vattenmantlad kamin KW ? Det blir nog problem med så lite vatten , och vad menar du med myseldning : 1 till 2 brasor eller . minumum kanske är 500L
Vilken vp du än väljer bör man välja en med växelventil så den kör låg värme mot golven och växlar och kör hög temp mot en vv beredare.
Vi har åtta fungerande eldstäder, (tre kakelugnar, två kaminer, vedspis, rörspis, öppen spis) så vi är inte emot eldning. Men med en rätt dimensionerad värmepump behöver man inte elda.Vi har en CTC Ecoheat, den är 15 år gammal (och går bra).Jag var också intresserad av en vattenmantlad kamin till jag insåg att det mest bara kostar pengar och gör systemet mer komplicerat, utan någon egentlig vinst. Vi har ett lågtempsystem.Normala vintrar eldar vi en del (i stället för eltillskott), så vi köpte en Contura 660T som har hög verkningsgrad oavsett om man småeldar eller fyller den med ved. De vattenmantlade jag sett tenderar att sota mer då man småeldar eftersom vattnet kyler.Det finns några på forumet som har goda erfarenheter av vattenmantlad, tror cougar har både solfångare och solceller också för extra nördeffekt.
Jag skulle nog titta på en EcoZenith i550, till denna kan du sen koppla både en EcoPart och vedpanna samt att du får bra med varmvatten.Enklare och bättre än en EcoHeat + Strömsnäspanna.
En vanlig braskamin ger i storleksordningen 10 kW rakt ut i rummet