Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"  (läst 6455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4776
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2017, 18:12:58 »
Den är Inverterstyrd om jag minns rätt, det betyder någon sorts proportionell styrning, men vet inte om det är kompressorns varvtal som styrs? I så fall, är den varvtalsstyrd, då är det väl antagligen ingen kondensator heller...!? Nej detta var lika lätt som tempgivarbytet förra gången den strulade...
[/quoteDå har jag fel schema uppe var hittade du ditt ,kanske någon annan har ett som kan visa det eller vet var man leta

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2448
  • Karma +5/-0
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2017, 22:35:22 »
Verkar mätkretsen för tryckvakten fungera? Om du mäter spänning över anslutningarna till tryckvakten då den är bortkopplad borde det rimligtvis finnas 5 V DC där. Jag har tyvärr inte haft tillfälle att göra någon riktig reverse engineering av inomhusdelens kretskort.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2017, 20:23:24 »
+5-10 grader! Nu när solen börjat titta fram tänkte jag göra en lite "större felsökning" Jag skruvade denna gÃ¥ng bort alla plÃ¥tar sÃ¥ jag kunde identifiera kablaget till kompressorn (Ingen skit, Panasonic stÃ¥r det pÃ¥ den). Ohm mätningen gav ca 2,4 ohm över alla tre lindningarna. Perfekt! Jag startade maskinen för att kolla volt matningen frÃ¥n invertern till kompresssorn, men det gÃ¥r inte att mäta med mitt instrument. Antagligen fel sinuskurva... Men vad händer... jo maskinen gÃ¥r igÃ¥ng och fungerar, inget F8! Skruvar ihop allt, stänger av pelletspannan och kör igÃ¥ng, fungerade perfekt i nÃ¥gra timmar, men frampÃ¥ kvällen kom F8 Ã¥ter.  :'( :'( :'(

Glapp? Kanske varit luft o systemet som Jula service envisats med? Men skulle det kommit in ny luft igen efter nÃ¥gra timmar? Ska prova starta imorgon igen, kör pellets och lÃ¥ter värmeväxlaren vara inkopplad sÃ¥ eventuell luft borde spolas bort...  dontknow  dontknow  dontknow

Utloggad roggan99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut Luft/vatten 416-054 Felkod "F8"
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2017, 13:06:29 »
Efter ca 7 Ã¥rs användning med avsiktliga stillestÃ¥nd bÃ¥de under sommar och vinter.  (Jo jag har bränt en pump pga av det) Under dessa Ã¥r har jag tömt och fyllt vattensystemet mÃ¥nga gÃ¥nger men aldrig nÃ¥gonsin fÃ¥tt "F8":

Jag har bytt cirkulationspumpen, 3ggr av olika orsaker (=3 tömningar/fyllningar): Detta har ju medfört luftning och ifyllning av vatten varje gång. Jag har dessutom fyllt i ca 15 lite glycol i systemet samt bytt ett läckande värmeelement.

Att jag plötsligt fÃ¥r luft i systemet när det är i drift verkar nästan orimligt!? Jula service angav ju det som orsak  till felkoden "F8" och jag gjorde flera försök att lufta, monterade t.o.m. bort cirkpumpen och provade den pÃ¥ bänk. Samma "F8" oavsett vad jag gjorde, luft i systemet verkade orimligt i det läget. Jag pratade ocksÃ¥ med rörmokaren som installerat som menade att det fungerat i 7 Ã¥r och att rörkopplingen knappast kunde vara fel.

Ändå beslöt jag egenhändigt satsa ett par hundra på att "blinda" dvs ta bort kopplingen till expansionskärlet för att på så sätt få full kontroll på flödet genom värmeväxlaren. Första startförsöket efter denna förändring gick som vanligt: F8. Efter någon dag med fullt flöde genom VVX(Värmeväxlaren) så gick för första gången anläggningen igång, men stannade efter några timmar åter på F8. (se tidigare inlägg). Efter att låtit systemet spolas ytterligare ett par dar har tycks nu anläggningen fungera!!

Det var alltsÃ¥ luft i systemet verkar det hur otroligt det än verkade...  tummenupp tummenupp tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!