Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Rumsgivare  (läst 6494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 357
SV: Rumsgivare
« Svar #45 skrivet: 23 januari 2019, 19:11:21 »
Du vill väl inte ha innegivaren i det rum som påverkas minst nödvändigtvis, utan det rum som du främst vistas i och upplever problem i?  Sedan får det ju vara uthärdligt i resten av huset.

Själv har jag innegivaren i vardagsrum på en innervägg nära braskamin.  Så fort vi eldar så stannar VPn upp.  Funkar urbra för oss tycker vi.  Vi eldar främst när vi är i vardagsrummet och värmen sprider sig tillräckligt för att inte andra rum skall bli utkylda.

Min tanke är att innegivaren ska vara i källaren eftersom vi inte har några termostater på raddarna där (bortsett från gillestugan eftersom vi ofta eldar i kaminen där). Mao är källarrummen helt utlämnade till pumpens temperaturreglering. På markplan har vi termostater eftersom huset ovan mark påverkas väldigt mycket av väderförhållandena. Huset har väldigt stängd planlösning.

Med innegivaren i källaren hoppas jag att pumpen kan generera en jämn rumstemperatur, och så får termostaterna göra sitt bästa för markplan.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

• Expert på värmepump
« Svar #46 skrivet: 23 januari 2019, 19:13:23 »
Ändrar temperaturen inne i rummet där givaren är så ändrar det i pumpen omgående. Men du får bestämma hur stor inverkan rumsgivaren ska få. 4 så bestämmer den mycket och 1 så är den avaktiverad.

Vad innebär "inverkan" och "bestämmer" i detta fallet?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Utloggad Zyberdude

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1740
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
« Svar #47 skrivet: 23 januari 2019, 20:51:26 »
Du bestämmer genom att välja 1-4 på rumsgivaren hur mycket den skall justera framledningen. Ju högre värde desto exaktare beräkning gör pumpen.

Är det kallare i källaren än i resten av huset så borde det nog fungera där, men som du nämnde om ni eldar i bastun och värmen sprider sig till rumsgivaren så kommer pumpen att justera ned framledningen  i hela huset. Kommer då övervåningen att få tillräckligt med värme om det är kallt/blåsigt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 6300kWh 6700 kWh årligen.

Utloggad Paxman

• Expert på värmepump
« Svar #48 skrivet: 23 januari 2019, 21:01:16 »
Du bestämmer genom att välja 1-4 på rumsgivaren hur mycket den skall justera framledningen. Ju högre värde desto exaktare beräkning gör pumpen.

Är det kallare i källaren än i resten av huset så borde det nog fungera där, men som du nämnde om ni eldar i bastun och värmen sprider sig till rumsgivaren så kommer pumpen att justera ned framledningen  i hela huset. Kommer då övervåningen att få tillräckligt med värme om det är kallt/blåsigt?

Det är precis det som är kruxet...planlösningen ställer till det. Det finns liksom inget utrymme i källaren där temperaturen inte påverkas av "exceptionella" faktorer. Med det menar jag bastun, torktumlare eller kaminen i gillestugan. Jag har nu placerat en loggande termometer i pannrummet. Det ligger mellan tvättstugan och gästrummet, med en kort korridor emellan...kanske är temperaturen minst påverkad där. Själva pumpen genererar ju inte så mycket värme till rummet den står i.

Utloggad Rdx

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2881
« Svar #49 skrivet: 23 januari 2019, 23:14:09 »
Montera innegivaren i vardagsrummet och sätt termostaterna i vardagsrum på max...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Paxman

• Expert på värmepump
« Svar #50 skrivet: 23 januari 2019, 23:32:50 »
Montera innegivaren i vardagsrummet och sätt termostaterna i vardagsrum på max...

Då kommer det bli iskallt i källaren så fort solen tittar fram. Dåligt isolerat och stora fönsterpartier, så vi kan ha över 25° i vardagsrummet med stängd termostat även om det är under nollan ute.

Utloggad Rdx

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2881
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2019, 00:18:43 »
Förstår bara inte syftet med innegivaren om du ändå vill att den skall påverkas så lite som möjligt från allt.

Förstår inte riktigt hur detta skall kompensera när det blåser. Källare brukar ju inte vara så vindkänsliga, men det kanske er är.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Paxman

• Expert på värmepump
« Svar #52 skrivet: 24 januari 2019, 01:20:30 »
Förstår bara inte syftet med innegivaren om du ändå vill att den skall påverkas så lite som möjligt från allt.

Förstår inte riktigt hur detta skall kompensera när det blåser. Källare brukar ju inte vara så vindkänsliga, men det kanske er är.

Då har du missuppfattat. Jag vill givetvis inte att givaren ska påverka så lite som möjligt från allt. Jag vill bara att den ska påverkas så lite som möjligt av felaktiga faktorer.

Ett hus med självdrag med friskluftventilerna i källaren, gör den rejält vindkänslig.

Utloggad Videonisse

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Stockholm/Älvsjö
  • Antal inlägg: 73
  • Kön: Man
« Svar #53 skrivet: 07 februari 2019, 10:39:40 »
Det sitter en liten ic krets i innegivaren och den "pratar " med styrdatorn digitalt. Man behöver 2 tråd mellan styrdator och innegivare och på min pump är ledningarna inkopplade på plint 303 och 304 tror jag det var

Finns det någon som undersökt eller har info på vilket protokoll som används för kommunikationen mellan innegivaren och VP? De har knappast hittat på något helt eget utan borde vara seriellt (RS-232 eller kanske RS-485) med tex Modbus.

Skulle vilja kunna använda tempdata från befintliga rumsgivare och via egen gateway simulera en Thermia rumsgivare för min VP.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 219
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme