Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Blanda in uteluft i frånluften  (läst 3528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rikard_L

  • Tamburmajor och glad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg!
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ett nej är också service.
Blanda in uteluft i frånluften
« skrivet: 25 februari 2017, 21:46:21 »
Hej

Vi håller på och bygger ett enplanshus på ca 140m2, enbart golvvärme som uppvärmning. Husleverantören ger oss möjlighet att välja mellan Nibe F750 eller F730. Just nu lutar det åt en 730 p.g.a. den något högre effektiviteten och vissa förbättringar som gjorts gentemot 750.

Nu till frågan: Går det att blanda in uteluft till frånluften som går in till 730? Anledning till min fråga är att det i databladet för 730 står: Frånluftstemperatur ner till +6 °C. ... När den rumstempererade frånluften, samt i vissa fall uteluft, passerar förångaren förångas köldmediet på grund av sin låga kokpunkt.

I installatörshandboken för 730 så står det också: Meny 5.3 -tillbehörsinställningar
Det är även här du aktiverar uteluftsspjället.


(dvs samma funktion som Nibes Fighter 640P har/hade.)

Men när jag frågade Nibe så fick jag följande icke-svar: När det kommer till installationen F730 så ska den utföras som det framgår i installatörshanboken ... Att ansluta en ”frånluftskanal” som tar uteluft och  för in i pumpen är inget som vi rekommenderar. 

Så... kan man, eller kan man inte, mata värmepumpen med kall uteluft? Och om man inte kan det, vad är då syftet med att pumpen ska funka ner till 6 °C?

Tanken med att delvis använda uteluft är för att minska luftflödet ut ur huset. Ett visst flöde måste finnas, men det verkar som att flödet genom en FLVP många gånger är större än ventilationen kräver (för att få tillräcklig effekt).

640P hade ju som bekant denna funktion, men var då anpassad till en frånluftstemperatur ner till -5 °C. Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?
Nibe F730 som värmer en 145m² enplanskåk med golvvärme.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1964
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2017, 07:28:18 »
Citera
men det verkar som att flödet genom en FLVP många gånger är större än ventilationen kräver (för att få tillräcklig effekt).

Om du med detta syftar på det som skrivits vad gäller F750, så har jag sett att en del som haft problem med långa avfrostningar tycks ha kommit tillrätta med problemet genom att "ösa på" med mer frånluft. Men detta är nog väldigt specifikt 750 som troligen har vissa brister i sin konstruktion, placering av givare m.m. I F730 har man infört eluppvärmning!!! för att påskynda avfrostningen. Huruvida detta fungerar bättre har jag ingen aning om men det finns säkert användare här på forumet som redan nu kan dela sina erfarenheter om dom läser detta.

Attt man generellt måste överventilera för att få ut tillräcklig effekt stämmer inte för alla fabrikat. Vi har en Comfortzone som levererar tillräcklig effekt även med reducerad ventilation under den kalla årstiden
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10212
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2017, 10:01:02 »
640P hade en extra uteluftskanal som blandade uteluft och rumstempererad frånluft till värmepumpen för att öka luftflödet den hade att arbeta med. Spjället i uteluftskanalen stängdes vid kallare utetemp än -5 °C. Den blandade frånluften höll uppskattningsvis runt +10 grader när den var som kallast innan spjället stängde. Kanske tänkte NIBE prova att göra något liknande med F730 + något tillbehör? Sc:,h  Att F730 klarar frånluftstemperaturer ner till +6 °C är ju också mycket bra om den t.ex. installeras i ett fritidshus där man håller 8-10 grader varmt under en stor del av året man inte är där. Med ett hus på 140 kvm får ni ett frånluftsflöde på 49 lit/sek enligt normen och det räcker bra till för en modern frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rikard_L

  • Tamburmajor och glad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg!
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ett nej är också service.
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 11:09:52 »
Om du med detta syftar på det som skrivits vad gäller F750, så har jag sett att en del som haft problem med långa avfrostningar tycks ha kommit tillrätta med problemet genom att "ösa på" med mer frånluft. Men detta är nog väldigt specifikt 750 som troligen har vissa brister i sin konstruktion, placering av givare m.m. I F730 har man infört eluppvärmning!!! för att påskynda avfrostningen.
Detta är en utav orsakerna till att vi troligtvis väljer F730 före F750.


Spjället i uteluftskanalen stängdes vid kallare utetemp än -5 °C. Den blandade frånluften höll uppskattningsvis runt +10 grader när den var som kallast innan spjället stängde. Kanske tänkte NIBE prova att göra något liknande med F730 + något tillbehör? Sc:,h  Att F730 klarar frånluftstemperaturer ner till +6 °C är ju också mycket bra om den t.ex. installeras i ett fritidshus där man håller 8-10 grader varmt under en stor del av året man inte är där.
+10 °C i frånluftstemperatur, intressant. Om man blandar +20 °C luft med 0 °C luft i lika förhållande, får man +10 °C då?

Det verkar som att ju bättre klimatskal, desto mindre problem med en FLVP. Många som klagar på drag etc kanske har ett större värmebehov, vilket pumpen enbart kan lösa med högre flöde (och/eller elpatron), vilket gör det dragigt och känns kallt?

Kan man göra någon form av uppskattning huruvida det kan bli lönsamt att blanda in uteluft i frånluften? Första året lär det inte vara aktuellt (byggfukt osv). Men jag tänkte mig en 'uteluftsventil' tillsammans med ett motorspjäll kopplat till frånluften in i pumpen. Eventuellt ett spjäll till, för att kunna justera blandningsförhållandet. Att bibehålla tillräcklig ventilation för att undvika problem är ju givetvis prio 1, men vid högre värmebehov så kanske man kan blanda in uteluften för att slippa ökad ventilation. Eller är hela idén bara ett nördigt snetramp?  ::)

Attt man generellt måste överventilera för att få ut tillräcklig effekt stämmer inte för alla fabrikat. Vi har en Comfortzone som levererar tillräcklig effekt även med reducerad ventilation under den kalla årstiden
Med ett hus på 140 kvm får ni ett frånluftsflöde på 49 lit/sek enligt normen och det räcker bra till för en modern frånluftsvärmepump.
Jag baserade det på de klagomål jag hört om just frånluftsvärmepumpar. Men jag har mest fokuserat på just F750 (och på senare tid även F730). Men samtidigt ska jag villigt erkänna att jag delvis blandat ihop två mätvärden (l/s & m3/h)  Sc:,h
Nibe F730 som värmer en 145m² enplanskåk med golvvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10212
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2017, 12:00:26 »
Bra klimatskal är en förutsättning om man har frånluftsvärmepump, annars skulle man valt en annan typ av pump. De som klagar på drag i ett modernt hus tror jag oftast är vana vid att bo i ett äldre hus med självdrag där luften nästan står stilla inomhus. När de då flyttar till ett modernt hus med mekanisk ventilation enligt byggnormen känns det som det blåser lite överallt. Kanske skruvar de då upp innetempen till 23-24 grader för att kompensera. Men man vänjer sig efter ett tag. Bor man i Norrland med vintrar på -20 och -30 °C i långa perioder är det en annan sak och man bör gärna välja FTX-ventilation för att få tempererad tilluft in i huset och ta väl vara på energin och fukten i frånluften.

Vill man räkna på frånluftsvärmepumpar, luftflöden och temperaturer så finns formlerna att utgå ifrån på Comfortzones hemsida: http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tekniska-data/effektberakningar

 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2017, 21:42:08 »
Om du med detta syftar på det som skrivits vad gäller F750, så har jag sett att en del som haft problem med långa avfrostningar tycks ha kommit tillrätta med problemet genom att "ösa på" med mer frånluft. Men detta är nog väldigt specifikt 750 som troligen har vissa brister i sin konstruktion, placering av givare m.m. I F730 har man infört eluppvärmning!!! för att påskynda avfrostningen. Huruvida detta fungerar bättre har jag ingen aning om men det finns säkert användare här på forumet som redan nu kan dela sina erfarenheter om dom läser detta.

Attt man generellt måste överventilera för att få ut tillräcklig effekt stämmer inte för alla fabrikat. Vi har en Comfortzone som levererar tillräcklig effekt även med reducerad ventilation under den kalla årstiden
Vad är tillräcklig effekt ? många ägare av flvp får nån typ av panik när om ser att elpatron hjälper till vid lite kyligare väder nått som oftast är ofrånkomligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1964
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2017, 22:23:01 »
Med tillräcklig effekt menar jag att pumpen klarar att värma kåken till största delen bara med kompressorn, alltså i mesta möjliga mån utan extra eltillskott via patronerna. Å det med reducerat ventilation. I vårt hus funkar det ner till ungefär -5 i utetemperatur. När vi förbrukar varmvatten går patronerna oftast in men det beror på att vi valt att ha det så.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2017, 11:28:56 »
Det verkar som de flesta med moderna kraftiga flvp är nöjda med förbrukningen och att tex Nibe lider av långa avfrostningar verkar inte påverka förbrukningen. Loggar man vp så blir man lite petig på sånt som inte upplevs som optimalt och som i många fall inte skulle märkas av. Sen är det ju så att en flvp måste ha ett visst flöde för att kunna lämna effekt och helst ska man ha en hög hushåls el så den får en del onödig energi att återvinna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Årsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2017, 17:29:29 »
Kan vara lite vanskligt att blanda fuktig sval uteluft med uppfuktad inneluft , det lär ge kondens.

Det måste tas hänsyn till detta vid kanaldragning så man inte får dropp på fel ställe

FlVP kondenserar såklart ut en hel del, men den  är byggd för att hantera detta. (Kondensavledning och avfrostning)

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushållsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Blanda in uteluft i frånluften
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2017, 08:44:49 »
Det jag tror många stirrar sig blind på är värdena som gäller för en pump som fungerar optimalt under bra förhållanden. Tex max -5 grader. Många i norra delar av Sverige har temperaturer långt under -5 grader periodvis. Eltillsatsen körs då nästan konstant. Under uppvärmning så ligger den på fullt tills temp är uppnådd för att sedan minska ned och låta kompressen ta över mer. Sen får den med jämna mellanrum ligga och stödköra med tillsatsen för att lyckas hålla tempen.

Ned till -10 är det oftast inga större problem när väl huset är uppvärmt. Då går eltillsatsen in lite då och då beroende på huskonstruktion. Men vid -30 så är det nästan inga hus som klarar att hålla kylan helt och hållet ute, så då får pumpen jobba betydligt mer.

Om temperaturen ligger runt -2 till -5 grader och över en natt sjunker till -30... då tar det för oss cirka 1 dygn innan vi fått upp alla temperaturer i golvslingorna till respektive rum. För oss blir framledningstempen relativt snabbt 43-45 grader men eftersom att det är så fasligt kallt ute så blir returen under flera timmar aldrig högre än 27-28 grader. Dvs stort delta. När det varit -30 i några dagar, först då har pumpen lyckats få ett mindre delta då plattan blivit tillräckligt varm och vattnet i alla slingorna nåt högre temp. Men det tar oftast 2-3 dagar.
« Senast ändrad: 28 februari 2017, 08:46:37 av eskimos20 »
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!