0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men det verkar som att flödet genom en FLVP många gånger är större än ventilationen kräver (för att få tillräcklig effekt).
Om du med detta syftar på det som skrivits vad gäller F750, så har jag sett att en del som haft problem med långa avfrostningar tycks ha kommit tillrätta med problemet genom att "ösa på" med mer frånluft. Men detta är nog väldigt specifikt 750 som troligen har vissa brister i sin konstruktion, placering av givare m.m. I F730 har man infört eluppvärmning!!! för att påskynda avfrostningen.
Spjället i uteluftskanalen stängdes vid kallare utetemp än -5 °C. Den blandade frånluften höll uppskattningsvis runt +10 grader när den var som kallast innan spjället stängde. Kanske tänkte NIBE prova att göra något liknande med F730 + något tillbehör? Att F730 klarar frånluftstemperaturer ner till +6 °C är ju också mycket bra om den t.ex. installeras i ett fritidshus där man håller 8-10 grader varmt under en stor del av året man inte är där.
Attt man generellt måste överventilera för att få ut tillräcklig effekt stämmer inte för alla fabrikat. Vi har en Comfortzone som levererar tillräcklig effekt även med reducerad ventilation under den kalla årstiden
Med ett hus på 140 kvm får ni ett frånluftsflöde på 49 lit/sek enligt normen och det räcker bra till för en modern frånluftsvärmepump.
Om du med detta syftar på det som skrivits vad gäller F750, så har jag sett att en del som haft problem med långa avfrostningar tycks ha kommit tillrätta med problemet genom att "ösa på" med mer frånluft. Men detta är nog väldigt specifikt 750 som troligen har vissa brister i sin konstruktion, placering av givare m.m. I F730 har man infört eluppvärmning!!! för att påskynda avfrostningen. Huruvida detta fungerar bättre har jag ingen aning om men det finns säkert användare här på forumet som redan nu kan dela sina erfarenheter om dom läser detta.Attt man generellt måste överventilera för att få ut tillräcklig effekt stämmer inte för alla fabrikat. Vi har en Comfortzone som levererar tillräcklig effekt även med reducerad ventilation under den kalla årstiden