0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jiri! Varje anläggning är unik i sitt slag. Men enligt mig är arbetstank eller någon form av by-pass med sekundär pump ett måste om man har olika flöden över värmepumpen resp värmesystemet. Allt annat är en kompromiss. Betr. golvvärmeslingor har jag aldrig menat att slingorna skall vara lika långa. Varje rum är olika stora och slingorna blir då olika stora. Injusteringsmöjligheten behövs för att balansera tryckfallet över slingorna, så att alla slingor får samma förutsättningar att cirkulera, oavsett längd. Många fabrikanter menar att man kan lägga slingor på 100meter och mer därtill. Personligen försöker jag hålla mig runt 60-70 meter som mest, och helst inte under 30-35 meter. Har man för stora skillnader i längd kan det bli svårt att balansera flödet. Om man tex har en på 90 meter och en annan på typ 25, kommer flödet att bli linjärt i den korta slinga, när man balanserat tryckfallet. Enligt mig bör man ha så lika som möjligt. Det gör ingenting om man låter någon slinga gå in i 2 rum. Ju mindre man behöver strypa för balans, ju högre flöde kan man få, och därmed ett lägre tempfall, och därmed en lägre framledningstemperatur utan att förändra medeltemperaturen över golvet. Vilket borde leda till en bättre COP på värmepumpen. Iofs blir ju diffen liten, så man behöver en arbetstank även för det. Nu är inte VP sidan min starka gren, så här finns det säkert en del åsikter. Men klimatmässigt påstår jag att det är som jag förklarar.
Jag förstår inte problemet tycker ni man ska shunta En arbetstank eller bypass och extern ger ju separata flöden och löser ju flödesproblemet mot golvvärmen eller rad.
Smurfen, problemet handlar mera om distributionssystem om du nu vill få det till INVERTER!Alt annat ON_OFF.
Sticker nog ut hakan lite här : Jag har aldrig sagt att det eller det är bättre eller sämre , men läser man på forumet , så finns det en del som har mer mindre problem , om det en projeteringsmiss eller inte vill jag inte uttala mig enär jag aldrig går in och kommenterar installationer .säger bara att det kunde vara bättre , kanske jag kanske jag kan ge en kommentar om det finns ett uppenbartfel på något Men ändock så är det så att avgiven effekt till RAD eller GV är ett förhållande mellan temp och flöde om tempen sjunker större flöde , om flödet sjunker högre temp summan måste vara konstant av två ekvationer , annars fallerar det åt ena eller andra hållet , det är bara enligt de naturlagar vi lever i och har att ta ställning till
Normalt har man samma flöde i golven eller rad oberoende av temperaturen.
Smurfen! läs hela tråden!Med vara funderingar hamnar vi utanför TS tråden.Meningen var att det skulle vara mera upplysande.Din citat:Normalt har man samma flöde i golven eller rad oberoende av temperaturen.Menar du alvar?