0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Även om du kör laddomatens cp på max ska pannan aldrig sjunka under laddomatens termostat temp eller gå över förutom när acktankarnas returtemp är högre än termostaten. I så fall är det något fel på termostaten.Det normala är att CP ska gå på max fart för bästa funktion, står även så i instruktionerna. Tror inte du kan fylla tankarna lika bra om du drar ner hastigheten heller...
Tror det beror på för lågt flöde pannan kan ge mer än flödet kan föra bort , jag gillar inte shuntomat den har ett max flöde som kan gå igenom , minsta kärvning så kommer problemet , samt att det är små hål i den ,när du bytte keramik blev det hetare p.g.a. pannan blev effektivare har själv en fyrvägsshunt som står på 78C när det börjar bli varmt på returen så öppnar den mer och mer i slutändan så snurrar det 1800L liter genom pannan med ett delta på 15C , i och för sig rör det om i tanken ingen skiktning att tala om men jämnvarm tank
Mitt problem är ju att jag borde kunna ta ut mer värme ur pannan då rökgastempen efter kollektortuberna ligger på 250grader ca. Det skulle jag vilja försöka göra genom att sätta dit turbulatorer. Men, laddomatens cp går redan på max, och panntempen är redan på max. Detta gör att om jag skulle montera turbulatorer så lär pannan slå ifrån pga överhettning?
Om termostaten kärvar så kan du ju få problem med att den inte styr över nog mycket vatten till tankarna, det mesta kanske bara cirkulerar tillbaka direkt till pannan och därför stiger tempen i den mer eller mindre fort.Du skrev ju även tidigare att tempen sjönk om du ökade farten på laddomatens CP, vilket också tyder på att något är fel på termostaten. Om standard termostaten är installerade i Laddomaten ska den benhårt hålla 78 grader, det gör min. Enda gången den går över är när tankarna börjar bli fulla och returen från dom stiger. Och enda gången den ska gå under 78 grader är när elden i pannan falnar.Och när du lika byter kollar du det 25fOCUS prata om också, kan ju vara något skit som begränsar flödet.
Okej, så pannan ska inte kunna värma vattnet snabbare än vad pumpen hinner undan med? 78Graders termostat ska pumpa 78gradigt vatten till tankarna och inte varmare? Tror min termostat öppnar vid strax över 80grader, men tempen går upp till95-98 på vattnet, så tankarna laddas med det.