Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Värmekabel optima alltid pÃ¥?  (läst 2813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ohe

  • Gäst
Ohe
Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« skrivet: 16 februari 2017, 15:43:12 »
Hej, behöver hjälp av er som är betydligt mer kunniga än en annan i detta.

Har IVT optima 700 med 290 a/w från 2009. Värmekabeln till dräneringsröret har gått sönder (kortslutning, helt svart i änden), och installatören vill sätta i en ny 10 meters värmekabel. Röret är kanske 7-8m, men han hävdar att kabeln bara finns i 5 eller 10m... Nu till frågan: Efter att ha kollat runt lite så ser jag att vissa påstår att värmekabeln alltid är på, med som lägst ca 8w/m, och ökar på vid behov? Det skulle isåfall innebära en grundförbrukning på 8w*10m*24h*365d=700kWh per år, oavsett väder! Sen tillkommer dessutom all effekt när kabeln verkligen behövs också, men den kostnaden känns ju lättare att motivera.

Frågan är om detta verkligen stämmer? Installatören trodde att optiman stänger av vid +8 grader och att den däröver inte drar något alls, men han visste inte säkert och skulle kolla vidare. Någon av er som kan berätta hur det faktiskt ligger till? I min värld så bygger man väl så att optiman slår på kabeln när det kan behövas, och SEN får värmekabeln bestämma hur mycket effekt som behövs just då? Att byta till ett system för att minska sin effektförbrukning och sedan komplettera det systemet med en värmekabel för frysskydd som drar effekt även i 30-gradig högsommarvärme känns ju osmart, minst sagt.

Okunnig följdfråga kanske: om det ändå är så korkat som vissa påstår, kan man då sätta en liten brytare på kabeln vid plinten i fläkten och bara slå på den under vintermånaderna? Eller sabbar man någonting med styrningen av kabeln då? Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för hjälp!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2017, 16:14:39 »
Är frostskyddskabeln kopplad till en egen plint/utgång inne i Optiman bör det vara så att den automatiskt stängs av vid ca +5 °C eller varmare utetemp. Är den bara skarvad på plinten för inkommande el-matning ligger den nog på hela tiden på samma sätt som de som har stickproppsanslutning. Då kan det vara idé med en egen strömbrytare. Oftast är det självreglerande kabel 10 W/m vid +10 °C och effekten ökar en del med fallande temperatur. 7-8 m är ganska långt rör. Kanske går det att göra en lösning som blir kortare så det inte behövs 10 m kabel? Själv grävde jag en stenkista nere i marken på frostfritt djup och frostskyddskabeln är 2 m.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 16:20:59 »
En värmekabel har en effekt och drar alltid det oavsett temp ute , det finns färdiga V-kablar i olika längder , allt mellan 2- 200m färdiga , 5W/ m räcker ,men det är inte fel att ( om det finns ett tråg under VP att lägga resten där ) tror inte att det finns styrning i VP som kan användas till
V-kabel ,men det finns inget som hindrar att ha strömbrytare pÃ¥ , eller varför inte en termostat som startar och stoppar den ( placeras utomhus ex  3-5 plus mycket lätt att glömma slÃ¥ av resp pÃ¥ ) det gÃ¥r ju att vidareutveckla det här men är nog inte ekonomiskt om man inte är el-gubbe
SÃ¥g Josth inlägg ; en självreglerande kabel är uppbyggd att aldrig kunna överhettas , begränsar sig till max vad den är märk i övrigt finns det en kabel som är pÃ¥   10W/m och gÃ¥r ned till 1W/m vid varmare ute , den kostar ca 140:-m

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13178
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 17:26:35 »
Är den kopplad på avsedd plint i värmepumpen så går den under avfrostning och ytterligare 15 minuter. Är det varmare än några plusgrader (kommer inte ihåg exakt) så är den helt avstängd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2017, 18:25:18 »
Och en bra självbergränsande kabel är ETL som säljs under namnet FrostGuard av tex Clas Ohlson. Där finns det färdiga längder, men en elektriker kan även kapa den till exakt den längd man behöver men då blir det naturligtvis lite dyrare per meter.
http://www.clasohlson.com/se/FrostGuard-v%C3%A4rmekabel/Pr363471000
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2017, 19:00:37 »
Purjo ; jag visste inte att det finns en plint för dito , det måste vara bästa vägen för v-kabel , sedan det är inte att lämpligt att kapa färdiga
värmekablar ,Frostguard är en fördig v-kabel med stickpropp , det går inte att kapa den , emedan dom ändrar resistans och blir för varma , däremot ETL som säljs i metervara går att kapa , och ska förses med änd och avslutningsats

Ohe

  • Gäst
Ohe
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2017, 20:52:13 »
Tack för snabba svar!👍
Skall se till att använda den avsedda utgången på plinten då. Om den bara får ström vid +5 och under, och dessutom bara under avfrostning, så antar jag att det blir en marginell förbrukning per år oavsett om jag har kvar mitt 8m dräneringsrör eller gör en kortare lösning, eller? Tomten är lite krånglig just där så det långa röret är det smidigaste, om det bara rör sig om några kronor extra per år för den längre värmekabeln... Någon som öht har en uppfattning av vad värmekabeln drar på ett år på västkusten?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2017, 21:27:17 »
Oavsett plats i Sverige sÃ¥ har det med utetemp att göra medeltemp vinter , jag vet inte ,men en V-kabel med 5W/M räcker gott i dina regioner 8 m = 40W/tim sen kan jag inte säga hur mÃ¥nga gÃ¥nger som den ska avfrosta , beror pÃ¥ fuktigheten i luften ,det finns mycket där du bor Om den avfrostar 1 gÃ¥ng timman drift v-kabel 20 min =13W/per gÃ¥ng  X 24tim  X 200 dagar = ca 70Kw/Ã¥r , detta är ett exempel och inte fakta 
« Senast ändrad: 16 februari 2017, 21:37:39 av 25fOCUS »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2017, 23:00:14 »
25fOCUS, FrostGaurd är inget annat än en färdigkopplad ETL och den går utmärkt att kapa om man så önskar. Det enda som behövs är en an o avslutnings sats samt kunskapen. Alla självbegränsande kablar kan man enkelt anpassa till den längd man vill ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Värmekabel optima alltid på?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2017, 16:59:42 »
OK Kocken , kollade upp den det är riktigt ETL går att klippa ,( köper själv för montage 300m rullar ) bara att det fanns en frostgaurd som hade olika ohm vid olika längder , du vet namnbyten
En sak till i samband med installation av värmekabel oavsett var , ska jordfelsbrytare med personskydd monteras enligt elsäkerhetsverket , hur många gör det

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!