Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med flvp 360p  (läst 1577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad träffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • frÃ¥nluftspump 360p
Hjälp med flvp 360p
« skrivet: 14 februari 2017, 12:36:01 »
Hej!
Min fråga till er är, om jag skulle byta cpu-modul i min pump skulle jag då kunna få fler inställningar tex. styra kompressor? kan man byta själv?
En undran till, kan man reglera elpatronen tex. skippa läge 3?
Nu när jag äntligen fått pumpen att gå tyst tänkte jag gå vidare med detta.
Pumpen är från -06 och väldigt begränsad i menyn tycker jag eller så hittar jag helt enkelt inte. menysystemet går bara upp till (8 övrig inställningar). enligt många här på forumet skulle ett byte av modul ge bättre inställningsmöjligheter. jag kan ha fel.
Vore också intressant att höra om man skulle byta ut den mot en f 370, om utvecklingen har gått framåt?
Många frågor kanske, men intressant är det.

Ha de bra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med flvp 360p
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2017, 13:27:10 »
Om man tittar på CPU-modulen som reservdel har den version 2.17. Går att jämföra med vad som står på den CPU-modul du har. Går säkert att byta själv om man har kunskaperna om el inkl. ESD-skydd och är försiktig. Kompressorn i F370 är lika stor så där vinner man inget på att byta men användargränssnittet i F370 är ju modernare och snyggare. F370 har bara 4,6 kW el-patron med 16 A säkringar medan 360P har 7,5 kW el-patron med 16 A säkringar. Kan vara betydelsefullt beroende på husets effektbehov och möjligheterna att dra ny el-matning och säkra upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med flvp 360p
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2017, 14:31:27 »
Om du sätter 8.1.1 till S så borde du kunna se lite fler menyer under de närmsta 30 minutrarna.
Sen återgår den till den begränsade visningen.

Elpatron begränsas med ratt 101 på effektvaktskortet, du måste ta loss frontpanelen helt för att komma åt detta.
Det är ratten i mitten, kolla din manual sid 16.
http://www.nibe.se/nibedocuments/11470/511340-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad träffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • frÃ¥nluftspump 360p
SV: Hjälp med flvp 360p
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 12:17:02 »
Tack, Josth och Carl N för hjälpen och tipsen.
Nu kan jag börja laborera!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!