Hej!
Bor på västkusten och har ingenting som läar när det blåser ute, bor längst ut på gatan och har bara grannhus på norr och där blåser det aldrig (där sitter utegivaren) och på söder och där kommer det sällan kraftig vind.
Har stora problem med värmen speciellt när det blåser från öster som det nästa alltid gör och ofta. Har öppen planlösning från hall till vardagsrum och har stora fönster mot öster som täcker hela långsidan av vardagsrummet. även barnens och vårat sovrum ligger mot öster med samma fönster, dock bara ett och blir svinkalla och jag har runt 17,5-18 grader då.
När det blåser så mycket går jag ner i källaren och drar upp värmekurvan till 11+2 på min f1245 för att få runt 20-21 grad, när man sedan kommer hem från jobbet när det har läat under dagen har vi 24.5 grad. Då går jag ner igen och ställer kurvan på 8-9.
Vad ska jag göra för att få en behaglig temp i huset hela höst, vinter och tidig vår när de blåser som mest? måste jag sätta upp en innegivare? sätta upp 5 meter bollplank mot öster? Ta bort fönstren för att minska kallraset? köpa nya radiatorer som är anpassade på värmepump eller bygga på väggen med extra isolering och vindpapp?
Känns knappt som att bara en innegivare kan reglera tempraset så snabbt som huset kyls ner när det blåser på..
Vänligen/ En allt för ofta frusen man...