Hej alla genier,
Jag har en Thermia Optimum Duo på 8kW med tillhörande rumsgivare från 2010 som tuffat och gått som tåget sedan dess (sånär som på ett cirkulationspumps byte på Brine). På sista tiden så tycker jag märka en viss effektminskning? Men jag baserar det mest på känsla. Jag har loggat med the ThermIQ sedan några år tillbaks.
Jag tycker eldriften går igång vid för höga utetemperaturer. Vid installation (2010) så vill jag minnas att det dröjde till utetempen var neråt -10 -12 grader innan eldrift drogs på. Här om dagarna så kan det räcka med en 2-3 minusgrader vissa fall. Jag förstår att det är mycket annat som säkert spelar in (varmvattenproduktion kanske? osv)
Pumpen går på fabriksinställningar sånär som på kurvan som jag höjt och sänkt genom åren, för att testa fram en bra fungerande kurva. Det är många andra inställningar som jag inte har koll på (och därför låtit vara): Integralgräns A1, Integralgräns A2, Hysteresgräns värme osv.. Är dessa något man bör justera ? Är det någon som har förslag på förbättringar ? (Min ThermIQ ligger aktiv här (för den som kan tyda diagram/värden):
http://lindhaga.duckdns.org:8082/index.php anv/lösen: demo/demo)
Sjunker effekten på värmpumpar genom åren? Hur lång tid kan man räkna med att få ut? Sjunker effekten i borrhålen? (jag vill jämföra lite med bilar, som alltid tappar hästkrafter med tiden)
Märks det att jag är helt novis på detta?
Med vänlig hälsning,
Niklas