Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ljumma element
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ljumma element (läst 2146 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
olotor
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 80
Karma +0/-0
Kön:
olotor
Ljumma element
«
skrivet:
11 februari 2017, 16:12:51 »
Citera
Hej
Var ett tag sedan men nu har jag en fundering. Har en Thermia Villa från 2004 som har fungerat mycket bra hittills. Men nu tycker jag att elementen inte blir riktigt varma trots att - i slutet av en "körning" - tempen enligt mätaren ska vara 55 grader på framledningen och 51 grader på returen. Första elementet efter pumpen är nästan ljummet men det bör väl vara ganska varmt.
Timräkningen på varmvattnet har dessutom fått snurr. Nu kan den - enligt mätaren - ha gått 10 timmar på ett dygn! Helt vansinnigt eftersom total gångtid för samma dygn då ligger på 11 timmar. Kan väl knappast ha något samband med "ljumma element"? Någon som har en idé om elementen? Timräkningen på vv har för mig ingen betydelse.
Loggat
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
SV: Ljumma element
«
Svar #1 skrivet:
11 februari 2017, 18:49:45 »
Citera
Kolla filtret på VP , skit i det dåligt flöde kalla eller ljumna kaminer
Loggat
olotor
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
olotor
«
Svar #2 skrivet:
11 februari 2017, 19:31:49 »
Citera
Tack, får leta efter en manual då jag inte vet var filtrena sitter.
Loggat
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.
Fredrik567
Expert på värmepump
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 309
Karma +0/-0
Kön:
Fredrik567
«
Svar #3 skrivet:
11 februari 2017, 21:56:45 »
Citera
Det kan mycketväl finnas samband mellan ljumna element och varmvattenkörningarna. Kolla växelventilen, den kan kärva/läcka. Sök på forumet.
Loggat
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #4 skrivet:
11 februari 2017, 23:33:20 »
Citera
Det är nog inte fel att kolla på växelventilen samt att det ska finnas filter 1 på KB och 1 på VB , den på VB kan sitta i VP hoppas det är en s.k. kulventil med filter . den stänger så man kan öppna utan att vattnet går ur systemet , är det en sådan behöver du en segersäkringstång inåtgående för att ta bort s.k. säkringen
Loggat
olotor
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
olotor
«
Svar #5 skrivet:
12 februari 2017, 12:40:43 »
Citera
Tack för svaren. Jag tror inte varmvattenkörningen har ökat eftersom totaltimmar/dygn inte ökat. Jag utgår från att timmar under "värmepump" är total och under "varmvatten" ingår i "värmepump" som någon sorts total? Eftersom jag även har mätning på kwh-förbrukningen så ser jag att den inte har ökat i den omfattningen som timmarna på "varmvatten" ökat. Exempel: förbrukningen under "värmepump" var 11 timmar från fredag till lördag (ett dygn) och det kostade 23 kwh. Ungefär som det alltid har gjort.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ljumma element
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1257
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Rdx
Lokföraren
Apelsin
jantijanti
maxoftime
johanfl
bopakoster
joehal
Jisse
1 plansvilla
gluecifer
VictorHus13
macman
Josth
rocas
jimmylimpa
perra83
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info