0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har en villa byggd 1992 med legalett golvvärmesystem, det är ett luftburet system där man cirkulerar luft i plattan förbi elektriska värmeelement. Systemet är osmidigt att köra tillsammans med en luftvärmepump eftersom lufttemperaturen inte kommer att tillåta att golvvärmen startar. Vi har en nyinstallerad Daikin som vi är nöjda med. Förövrigt brukar vi under vissa perioder stänga av lvp och enbart köra golvvärmen då klimatet i huset blir mycket behagligare. Det finns en vattenburen konvektor att köpa som ersätter den elektriska enheten i golvet. I den kan man cirkulera varmvatten för att värma plattan med. Men pga olika skäl vill jag inte installera ett vattenburet system i huset, kostnad/utrymmesbrist/svår mediadragning för att nå konnektorn i plattan med vatten osv. Det som slog mig är att man kanske kan köpa den vattenburna konvektorn och en luftvärmepump och sedan bygga om inomhusdelen så att man kör gasen direkt i golvkonvektorn. Då skulle jag få möjlighet att köra golvvärmen med en värmepump och samtidigt styra den separat oberoende av lufttemperaturen inomhus, jag kan sätta tempgivaren i golvet (i luftsystemet)Men hur ska man bära sig åt? Är det möjligt? Krävs det programmering? Har någon något tips? Hur? Eller vem vet? Alla förslag är välkomna!!