På jobbet har vi nyligen förvärvat en lagerlokal med en Zibro s-1233 av okänd årgång. När den senast var i drift är okänt.
Kikade lite på den idag utan att ens ha läst någon manual. Fick ingen värme från den. Kom så långt som att fläkten på utedelen startar. Surrar även lite från någonting. En stund efter att fläkten startat klickar det till i utedelen och fläkten stannar och surrandet upphör. Vet inte hur lite en sådan kompressor låter eller vibrerar, men min uppfattning är att kompressorn inte startar. Till min förvåning var dock kompressorn lite ljummen. Kan surrandet vara kompressorn som står stilla, och klickandet är någon form av inbyggt skydd i kompressorn som slår ifrån?
Har okulärbesiktigat kretskortet i innerdelen utan att se något bränt eller trasigt. Inga felkoder men den är kanske för 'dum' för att kunna presentera felkoder?
En märklig iakttagelse är att jag mäter 230V mellan jord och plinten märkt 2(N) som förbinder inne och utedel.
Plintens anslutningar är märkt 1, 2(N), 3, 4 och jord. Jag tror att det är spänning på de olika plintarna för olika funktioner, tex en av de två kablarna anslutna på plint 1 går till en värmekabel via en termostat som ligger i botten på utedelen.
Tyckte mig se kablar som gick in under kompressorn. Ännu en värmare?
Har hittat både installationsmanual och användarmanual, men saknar elschema. Finns det någom som har en sådan? Eller kunskap om vilken plint som går till vad? Är kylläge standardläge på dessa, så att spänning måste ligga på 4-vägaren för att ge värme?