Hei.
Vi skal I løpet av 2017 innstalere en luft/vann varmepumpe.
Vi har pr dato ca 170m2 med gulvarme fordelt på 3 etasjer., som vil øke med ca 100m2 til når alt I alle 3 etasjene er innredet. Høsten 2016 kjøpte vi en Oso dobbelmantlet breeder EPC 300 på 9kw som vi I dag bruker som oppvarmingskilde til gulvene våre. Det fungerer kjempegreit, men det går jo mye strøm og en varmepumpe vil trolig være med på å senke denne kostnaden, selv om noe av gevinsten vil taes ut I økt komfor. Vi bor foresten på Sør-Vestlandet, trolig med en av Norges høyeste årsvarmefaktor (+8'C).
Jeg ser det er I hovedsak 2 forskjellige systemer som leveres, enten pumpe som er monoblokk der vannet går helt ut til pumpen eller et splitsystem med gass inn I huset og varmevekser over til vann der.
Jeg klarer ikke helt å se fordelene/ulempene ved å bruke det ene eller andre systemet. Med monoblokk er det kun vannledninger direkte ut I pumpen , rimelig enkelt ville jeg tro, eller? Mens med splittsystem så må man forholde seg til både gass og vann inne I huset.
Jeg snakket med, på telefon, en serviceman hos OSO I går og han snakket varmt om split-system, han mente de hadde bedre virkningsgrad, uten at jeg helt forstod hvorfor? Stemmer denne påstanden?
Når vi først skal innvistere I en varmepumpe så vil vi jo kjøpe den som vil passer oss og vårt behov/situasjon best. Er det noen som har sysnspunkter for hva som er fordelene/ulemper med å bruke en monoblokk vs et split-system. Er det evt noen som har et konkret merke/type varmepumpe å anbefale, en som er driftsikker og gir høy virkningsgrad I området fra -7'C til +7'C, da det er dette temperaturområdet vi har mest av om vinteren, I natt var det dog, -9,5'C, men det er svært kaldt hos oss. Tror ikke det har vært under -15'C en eneste gang de siste 5 årene..........
Hva er siste nytt innen varmepumpeteknologi (luft/vann) og hva bør man legge vekt på når man skal innvistere I en slik pumpe. Hva er viktigst, som f.eks virkningsgrad, kompressortype, støy fra utedel, pris, merke/fabrikant, holdbarhet, garantier..........
Synspunkter/råd tas svært gjerne imot.