0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan du springer och köper någon av de moderna invertermaskinerna bör du läsa de långa trådarna om problemen med styrningen av dessa, de är i dagsläget inte helt färdigutvecklade. // Magnus
Ni borde satsa på en Logger 3030 för att med grafer verifiera Daikins drift vid olika förhållanden. Men jag håller med dig, man skall nog inte generalisera.Jag kan inte påminna mig några större klagomål vare sig på Daikin, IVT eller CTC och deras invertrar när det gäller regleringen.Om det beror på att de inte loggas lika ofta eller om de faktiskt går bättre låter jag vara osagt.Så vitt jag förstår är ju inte heller problemet med Nibe och Thermia att det blir ojämn temperatur inne, utan att regleringen lever sitt eget liv på ett sätt som inte ser snyggt ut i graferna, kanske inte ger maximal COP, eller maximal livslängd.Sånt är svårt att detektera om man inte loggar värmepumpen och analyserar kurvorna.
Det kanske inte skall generaliseras. Du kanske kan utveckla detta och berätta vem som har vilka problem med styrningen. Jag känner inte igen detta från vår maskin.Sedan jag bytte till en Daikin inverter hemma hos mig så har jag fått en fantastiskt jämn temperatur.Mvh Daikin
Undertecknad har investerat I en logger från er, dock så ansåg undertecknad att det var krångligt att sätta sig in I hur man kopplar upp sig samt addreserar de olika givarna. Så nu är loggern där men ej uppkopplad så jag kan inte visa vad som händer I maskinen.... surt. Känner att jag skulle behöva ha en hjälpande hand här. Någon på norrsidan I Stockholmsområdet (typ järfälla) som känner att han kan detta och vill komma forbi på en fika och hembakat samt hjälpa till att koppla in detta Skicka I så fall ett PM till mig. Jag delar gärna utav mig data på forumet hur maskinen jobbar. Mvh Daikin
Visst ser man en del i en logg fil men som i fallet med Nibe Thermia så går ju många vp i alla fall hyffsat och då ser man inte felen om man loggar tex med logger 3030 som inte visar kompressor frekvens eller börvärde man ser ju endast att vp stoppat men inte att den stoppat på grund av att den gått på höga hz före stoppet istället för att varva ner i tid.