Sen tycker jag nog att det borde funka bra att bara ratta på shunten (=Flow) för att få till balansen.
Oftast ska denna inte behövas ändras så jättemycket?
Där det står Temp ska det normalt sitta en termostat + givare som begränsar max framledning, detta ser nog jag som det värre felet.
Denna ska skydda golvet från övertemp, iofs ingen risk med kurva 6 i skåne, men ändå.
Det finns ett diagram i manualen för LK-shunten som beskriver temperaturbegränsningen för varje numrering på ratten (den lodräta) markerad "11" i manualen.
Manual:
http://www.lksystems.se/globalassets/old/documents/lk-systems-sweden/archive/lk-manifold-shunt-vs-2-25_2007-2015.pdfSetting for the temperature controller
The temperature controller can be set between 30- 65 °C. The factory setting is set at 50 °C.
Always check the setting at the time of installation; please refer to the table below.
Setting Temperature
Min 30 °C
1 36 °C
2 38 °C
3 42 °C
4 46 °C
5 50 °C
Max 65 °C
Angående styrventilen (5). Bestämmer den hur mycket returvatten från den sekundära kretsen som skall blandas med framledningsvattnet från pannan ut i sekundära kretsen?
Jag vill förstå vad styrventilen påverkar då jag har samma problem som OP, dvs jag vill ha upp varmare vatten på ovanvången, vilket min uppfattning ovan inte gör så klart.
Som jag förstod en annan postare så måste man höja framledningen (kurva/förskjutning) från VP i den primära kretsen samt blanda mer (avkylt) returvatten i den sekundära för att på det viset istället få jämnare temp uppe/nere. Dvs istället för att som jag först trodde "ge golvet mindre värme" ska man istället ge raddarna mer värme och blanda kallare i golvet?
EDIT:
En mer rak fråga efter ytterligare några timmars läsning- shunten blandar bara in kallare vatten förstår jag det som. därför måste jag höja min kurva och ändra styrventilen på shunten (från 3->2 eller från 3->4?!) för att inte få för varmt nere. Med andra ord utgå från att få bra temp på ovanvåningen sedan ändra styrventilen så det blir svalare i golvvärmen där nere?

vill ju inte öka framledningen egentligen.
EDIT2:
Det står så här;
I anläggningar med konstant framledningstemperatur
Shuntgruppen kan även användas i anläggningar
där man önskar konstant framledningstemperatur.
Stäng styrventilen. Ställ ner temperaturbegränsaren
till projekterad framledningstemperatur, normalt
ca 40 °C. Öppna därefter styrventilen tills att
ca 40 °C kan avläsas på tilloppstermometern.
Då tänker jag att omvänt blir ju detta att styrventilen stängs med "0" och öppnas med "1-5" och att man sedan tillsätter svalare "returvatten" ju högre man ställer ventilen?