0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har samma system med F750i 1.5 plan och golvvärme och radiatorer. Hade också problem med kallare övervåning men hittade sen en shuntventil i golvärmefördelarskåpet och ökade där shuntningen på vattnet till golvvärmen vilket var en förlösande faktor. Nu fungerar det fint med jämn temperatur. Har dock lite högt ljud i vissa radiatorer, funkar det bra hos dig?Ventilationsdonen får man inte vrida på, det ska vara inställt rätt så att du har ett undertryck i huset, du får be om en ny injustering där luftmängden som minskas i köket kompenseras i andra rum.Du kan koppla upp den mot wifi men du måste ha en hårvara som du ansluter pumpen till, hör med en elektronikaffär. Rekomenderar nibeuplink så man slipper hänga bakom luckan...
I nyare Nibe 750 följer Uplink med, tror det är från 2013 eller 2014, i så fall har du meny 4.1.3.1.Då finns även en ethernet-kabel på baksidan.Annars finns den som tillbehör, här t ex.http://www.evbutiken.se/nibe-uplink-uppgraderingssatsSen tror jag också på att försöka ändra grundflödets fördelning mellan golvvärme/radiatorer.Kan du ta en bild på golvvärmefördelaren inklusive anslutning mot primärsidan.Där brukar det finna justeringsmöjligheter så att du kan fördela värmen mer mot radiatorerna.Jag tror att du bör ha meny 5.1.14 inställd på "Golvvärme", har för mig om att detta ger en optimalare inställning på interna laddpumpen.Cirkpumpen till värmesystemet ställer du in så att tempdiffen mellan BT61 och BT62 ligger runt 5-6 °C när det är kallt ute.
5.1.14 har jag sett påverka värmetappet mellan utgående och ingående. 4 °C för golvvärme och 15 °C för radiatoret. Även DUT påverkar hur stort bör vara. Bor själv i borgeby och har DUT på -15. Sällan kallare än så här. Ang pumparna så tror jag genom experiment att de samarbetar. Den vid luckan är grundflödet och den du inte ser kan finjustera i 1-100%. Hur snabbt den går syns i panelen på samma sida som bör och är. I mitt fall var läge III för snabbt. ( kan ses att är lägre än börvärdet samtidigt som finjusteringspumpen går med 1% hastighet). Du kan ändra grundflödet mellan I II III och beskåda hur ändrar sig. Skriv här om du inte hänger med.
Hej!Luftflöde 180 m3/h = 50 l/s => 0,31 l/s och m2.Normen säger 0,35 l/s och m2 => 201 m3/h för 160 m2.Sen tycker jag nog att det borde funka bra att bara ratta på shunten (=Flow) för att få till balansen.Oftast ska denna inte behövas ändras så jättemycket?Där det står Temp ska det normalt sitta en termostat + givare som begränsar max framledning, detta ser nog jag som det värre felet.Denna ska skydda golvet från övertemp, iofs ingen risk med kurva 6 i skåne, men ändå.Vad är det för golvbeläggning?