Men om huset är tätt och du har undertrycksventilation som suger från våtutrymmen kommer den varma luften i vardagsrummet att gå mot dessa utrymmen, och förvisso tappa lite temperatur på vägen men inte så det stör.
Du måste dela på imkanalen, dvs matlagningsfrånluft och övrig frånluft. Den första skall om den byggs korrekt vara brandskyddad (pga fettrester kan brinna i denna)
Frånluftsvärmepumpen har en fläkt inbyggd, så det räcker med dragning av rör.
Det är en bra lösning, men frånluftspumpen tillför ger inte ett värmetillskott till huset (beror på hur långt ner den kan kyla frånluften) om inte frånluften är kallare än uteluften, däremot återvinner den spillvärme från allt i huset.
Det finns frånluftsvärmepumpar avsedda för varmvatten och värme, kostar från ca 40-50000 och uppåt. Det finns några modeller för enbart varmvatten, ex Nibe F110 , MetroAir mfl.
att gå över helt till vattenburen värme i huset- säg 200 000 för en villa på 150-200 m2 med värmepump+radiatorer och fläktkonvektorer.
Beroende på vedpris, medeltemperatur osv är det svårt att säga om det lönar sig.
Vi har en liknande situation där vi har en LLVP som står för ca 50% av värmetillskottet, och direktvärkande el på element i avlägsna rum+spillvärme för resten. (ca 11000kWh/år i västra Skåne för uppvärmning , ca ) Direktvärkande elvarmvattenberedare också.
Jag kan inte få en ekonomisk kalkyl att gå ihop med vattenburen värme och tappvarmvatten i förhållande till besparingen, det skulle vara för komfortens skull.
Det jag tittar på är att installera en FLVP för varmvatten endast. Bifogar skiss på hur jag tänkt mig.