0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Acktank fördyrar det hela en del och sen tillkommer vatten mantlingen till kamin kan vara bra om man tycker det är värt det och har pengar över och annars gör man som så många andra en helt vanlig bergvärme eller jordvärme vp.
Jo jag läste och tar det 27 år att tjäna in bergvärmen när du värmer 90 m2 så lär det ta närmare 20 år även om du värmer 50 m2 till men hur länge tycker du det är ok att bära in ved i huset och elda ?
Så länge man värmer med el spelar det ingen roll den ger ju vad den drar oavsett. Antar att du redan har vv beredare nu så en enkel elkassett lär räcka till bra.
Hur har du beräknat att den håller i 18 år? Jag vet inte vilken gräns ni har i sverige för att få rot avdrag, men här skulle jag vara tvungen att bo i huset i två år och då få rätt att använda rotavdrag för att installera bvp. Skulle då "sparat" ett antal tusenlappar om jag valde det.
Skulle jag installera BV idag skulle det kosta 139.000. Med låt säga en livslängd på 18år blir det 1/3 av pengarna jag kan lägga på annat, minus besparingen från BVP då. Dvs 139.000/3=46. Minus årlig besparing 4000kr från BVP = 46.000-(4000*5)= 20000. Utan att ta med alla parametrar kan jag tex installera en elpanna för 20.000kr och ändå inte förlora något. Dessutom får jag senare en modernare BVP. Så jag tror att jag väntar med att köpa en BVP. Frågan är vilket alternativ som är smartast och kan krängas lättast när jag väl installerar BVP. En gammal panna får jag för runt 5000. En elberedare lika så. Golvvärmekassetter verkar vara svårare att hitta billigt just nu.
Ah sorry! Missade tydligen att skriva att det är ett nybygge. Därav alla valmöjligheter. Just nu är huset bara ett skal. Håller på med ytterpanelen nu.