Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Larm hög retur ivt compact.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Larm hög retur ivt compact. (läst 2366 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Andy81
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Andy81
«
skrivet:
28 januari 2017, 17:28:21 »
Citera
Hej. Här är många kunniga personer på detta forum så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Har en Vit combi compact panna med en optima 500 utedel. Allt är från 01 så det är gamla grejer. Jag har problem med att pannan larmar för hög retur. Det i sig självt kan säkert ha många orsaker ska prova att höja hastighet på cirkulationspumpen och ställa ner kurvan lite.
Det stora problemet är att den slår inte ifrån larmet när temperaturen i systemet sjunker utan värmen i huset dalar och när man börjar frysa och går ner i källaren så är pumpen avstängd och alla kretsar kalla. Måste starta om pumpen för att få bort larm men till och med då när allt är kallt så larmar den direkt igen. Har ett gammalt styrsystem cl300 så det finns ingenstans att avläsa vad givaren för returen visar om det skulle vara något fel på den, normalt ska den ju inte kunna fastna i larmläget utan börja värma så fort returen har svalnat några grader. Någon som kan ge mig tips vad jag kan gå på?
Tack på förhand. Mvh Andreas
Loggat
GabrielH
Expert på värmepump
Stad/land: Eslöv
Antal inlägg: 450
Karma +0/-0
Kön:
GabrielH
SV: Larm hög retur ivt compact.
«
Svar #1 skrivet:
29 januari 2017, 11:34:09 »
Citera
Temperaturgivare med linkande arbetsområden bör vara av samma typ. Fram och returgivare och framledning på radiatorkretsen. Resistansmät och jämför värdena.
Ännu bättre om du kan hitta uppgift om vilken typ det är. Då kan man direkt se om värdet avviker.
Loggat
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15
Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.
2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh
2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.
Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #2 skrivet:
29 januari 2017, 16:48:39 »
Citera
Alla givare är av samma typ så vitt jag vet, kolla tabellen på sid 34:
http://vpwiki.org/images/4/40/Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf
Lossa returgivarens anslutningar på styrkortet och mät resistansen.
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
Andy81
Nybörjare
Karma +0/-0
Andy81
«
Svar #3 skrivet:
29 januari 2017, 19:39:02 »
Citera
Tror att givare på returen fungerar som den ska. Bröt strömmen och startade om pannan och nu har den fungerat som vanligt ett dygn. Det som gör mig lite nervös är varför pannan fastnade i larmläge? När returen hade sänkts några grader skulle den ju börja producera värme igen. Inte stå och larma tills man startar om den. Vet någon vad som styr kvittering av larmet? Är det styrningen på pannan som tydligen inte går att få tag på länge. Mvh Andreas
Loggat
Olle61
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #4 skrivet:
29 januari 2017, 21:52:17 »
Citera
Gick det att få igång den med återställningsknappen eller var du tvungen att bryta strömmen? Det låter ju som styrningen låst sig.
Det är styrkortet CL300 som sedan länge har utgått som styr detta.
Händer det ofta?
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
Andy81
Nybörjare
Karma +0/-0
Andy81
«
Svar #5 skrivet:
30 januari 2017, 21:13:04 »
Citera
Hej tack för svar. Jag fick bryta strömmen 2 ggr innan larmlampan slocknade. Sen gick pumpen igång och har gått fint sedan dess. Första gången det hände men man är lite orolig för fortsättning. Är det vanligt att styrningen ger upp? Finns det något att göra eller måste man byta anläggningen då det inte finns delar länge?
Loggat
Olle61
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #6 skrivet:
31 januari 2017, 08:28:28 »
Citera
Det låter ju som styrningen låst sig och behövde omstart, håll tummarna.
Att byta till modernare styrning kostar säkert mer än anläggningen är värd. Om man har tur kanske man kan hitta styrkort från skrotad pump.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
16 februari 2017, 08:03:55 »
Citera
Det kan vara krånglande växelventil, om den fastnar i VV-läget så kommer den larma på hög retur på detta sättet.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 975
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info