0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du kan lugnt välja samma storlek på värmepump.COP är kanske lite bättre på en nyare värmepump men det kommer göra max nån grad kallare KB-in och det är helt OK.Varför vill du ha en EcoPart?Är nuvarande BVP helt utan VVB?Används tanken som VVB eller som volymtank (när huset värms)?
Ecoparten har väl ett väldigt simpelt styrsystem som man oftast bör komplettera med en ecologic-styrning för c:a 7500-10.000:-. Så man inte bara ser på priset för ecoparten och tycker att det är billigt när man kanske behöver komplettera den för ganska mycket pengar.
Det bör vara enkelt att köpa en vanlig vp med beredare tex en Nibe F1226 12kw för ca 51000 kr och koppla den mot tanken som arbetstank låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken. Vv bereds i beredaren i F1226 om den gamla tanken har slingor kan man förvärma vv där har den beredare får man låta bli. Samtidigt som man gör allt det här skulle jag byta cp till rad systemet till en modern strömsnål variant och köpa till en innegivare till F1226.
Att borran kommer att belastas mer beror det på att jag får bättre cop(mer energi ur hålet) vid flytande kondensering ?Ingen har reagerat på att jag kommer att ta ut mer energi ur borran . Eller ??
OjojNu snurrar det till i skallen Smurfens förslag med Nibe 1226 12kW verkar ju bra. Purjo skriver ju att det kostar 30% mer med fast stf flytande kondensering.Anrat att du menar att jag tar bort all styrning som sitter på acktanken(låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken)Acktanken är på 500 L blir det inte en stor tröghet i systemet ? Det finns vv-slingor i tanken så det går lätt att förväma.Att borran kommer att belastas mer beror det på att jag får bättre cop(mer energi ur hålet) vid flytande kondensering ?Ingen har reagerat på att jag kommer att ta ut mer energi ur borran . Eller ??Ps en anledning till att jag tittade på CTC:n var att den har samma storlek(ca 70 cm hög) som min nuvarande pump. Jag får plats med en hög sak men får möbler om lite.
Du har så stor variation på inkommande brine temperatur att jag misstänker annan påverkan.Grunden brukar ligga med stabil temperatur kanske något över 6-7 grader i Tullinge.Ytvatten eller lång ledning i mark?Så länge du klarar dig över nollan har du även tillgång till den energi som finns att klämma ut ur frysningen av vatten kring ledningarna. Vilket gör att det inte är en linjär sänkning vid ökande uttag.