0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla,Lite historik:Nibe F2025 installerad 2009. Fick problem med igen-isad förångare och dålig avfrostning i Mars månad 2016. Ringde in företaget X som installerat värmepumpen och de bytte förångartempgivare. I November, Ett par månader senare fryser förångaren igen. Jag samtalar med firman X och avfrostar den med varmvatten. I december lägger VPn ned helt med LP-larm efter ett par minuters gång.Jag googlar, kommer fram till att det sannolikt är en läcka på förångaren och gasbrist i systemet. Jag hör av mig per sms till firman X, som både gjort installation och service, förklarar att jag har LP-larm och att jag tror att det är gasbrist/läckande förångare. Servicepersonal kommer in och är på plats i 1.5 timme. Efter denna tid förklarar han att han tror det är gasbrist i systemet, precis vad jag felanmält. Faktura kommer på 6299 SEK för 1.5 timmes felsökning.I denna faktura har det bytts "Kont. Motorskydd 9A" för 1581 SEK och "Överströmsrelä 1,6-2,5A" för 887 SEK. Det har även bytts en slang mellan förångare och vägg, som isolerats på ett väldigt slarvigt sätt med eltejp och isolering så det ser ut som en femåring utfört arbetet. I arbetstid har det specificerats 3 timmar, trots 1,5 timme på plats. Servicebil à 500 kr är för kännedom även med i ekvationen.6299 SEK för en felsökning? Bör jag bestrida faktura? Håller jag på att åka på en blåsning?? Bör jag hänga ut företaget?Det känns som att jag fått kamremsbyte på min bil och att kamremmen sedan gått, varpå servicepartnern bytt batteri och motorstyrning för många tusen, trots att det inte varit felet.Tilläggas kan att jag nyss haft ägaren av företaget på plats (innan fakturan för det första jobbet kommit), och han provtryckte förångaren på en kvart med kvävgas efter eget förslag. Så två felsökningar för samma fel, ett fel som uppkommit trots service för just detta fel. Faktura för andra felsökningen lär även komma snart och jag avser ringa och klaga imorgon måndag.Stort tack för all form av feedback!
Tråkigt, har du fått någon förklaring till varför de bytt saker som du inte beställt få felsökta eller utbytta?Jag skulle begära att få tillbaks de gamla och få dem funktionskontrollerade, är det inget fel på grejerna skulle jag bestrida fakturan.Har de kastat de gamla enheterna skulle jag nog också försöka bestrida fakturan.När det gäller att hänga ut företag så är det generellt sett inte tillåtet i detta forum då det kan användas som utpressning mot företag.Även mot företag som inte gjort något fel...
I Örebro har vi i en seriös installatör av Nibes produkter, så jag gissar att du ej bor här.
Om ni har en kommunal konsumentupplysare brukar de kunna hjälpa till att lösa den där typen av tvister.Jag vet inte om det finns några krav på att de skall lämna utbytta delar till kunden, eller lagra dem en tid, men man kan ju alltid fråga om de finns kvar?Alldeles oavsett så tycker jag inte att de borde göra nåt alls på maskinen som du inte beställt eller godkänt.Har du gett dem OK att reparera maskinen utan några restriktioner eller att de skall kolla med dig om kostnaderna är OK så kanske du sitter sämre till.Men om du bara bett dem kontrollera gasmängden, och de bytt ut delar på andra ställen utan att fråga dig så har du en bättre situation.
Har du haft kontakt med ditt villaförsäkringsbolag.....och/eller Arctic ( om du har den "förlängda" försäkringen)?
Det var en hög självrisk.......
Det är väl så det funkar numera. Mindre byggfirmor som köper upp gamla stora villor med stort renoveringsbehov och gör om dom till typ 3 lägenheter som en liten brf. Det kan man tjäna miljoner på i Stockholm i alla fall.
Oj....en 2025:a till en bostadsrättsförening....