Hej. Har nu sökt på forumet och läst en del trådar om ämnet, men några trådstartare har blivit utan svar och ingen riktig bra lösning har presenterats. Så tänkte beskriva hur mina planer ser ut för att docka ihop en vedpanna med befintlig värmesystem med VP. Sedan hoppas jag på många kommentarer om vad som inte kommer att fungera och vad jag glömt att ta i beaktande!
Tanken är att värmepumpen är den primära värmekällan och jobbar som vanligt (likadant som den alltid gjort) med flytande kondensering då den producerar värme. Vedpannan är till för att kunna stödelda när det är kallt samt med gott samvete kunna slösa med värmen

Garaget skulle jag gärna hålla varmare än de ca 12°C det har hållits vintertid de senaste åren.
Grejjen med det nybyggda pannrumet är även att det dagligen kommer bränsle till den som annars slängs
bort. Så ved/bränsle till pannan utgör ingen kostnad i mitt fall. Snarare tacksamt att bli av med i pannan.
Dagsläget (bild 1) är att VPn (Nibe 1145 10kW) värmer huset (1,5 plan) på ca 227m2 samt garage på ca 100m2. Huset håller normal temp 21-22°C och garaget har hållits på ca 12°C vintertid.
Kulverten mellan hus garage är ca 30m och i garaget sitter en värmeväxlare som separerar hus och garage system från varandra. Dessutom är det glykol i garage golvet (endast golvvärme i alla byggnader, inga radiatorer). Garaget styrs som ett eget klimatsystem m.h.a. ECS41.
Så, i september brummade jag igång grävmaskinen, och därifrån har det segat sig framåt till idag, då nu pannrumet står där med vedpanna (40kW) samt ackumulatortank (1150 liter) och väntar på inkoppling.
Men innan jag hugger tag i rörtången slog mig tanken att kolla upp med er här vilka alla tankemissar och felberäkningar mina planer har. Är ju trots allt ganska skönt att slippa stå där å klia sig i skallen då inget fungerar och frugan ligger och huttrar i sängkammarn (kan ju ha sina fördelar iofs..)
Så, mellan det nya pannrumet och garaget finns nu en ny kulvert på ca 12m. Själva pannrums delen är knappast mycket att diskutera. Där är vanlig inkoppling mellan panna och acktank med termoventil, men på utgående sidan före kulverten har jag tänkt shunta ner tempen till eventuellt ~40°C (honeywell tm50).
Sen till det intressanta. Tanken är att lägga till en värmeväxlare på inkommade kulvert från huset (bild 2), samt ännu ett klimatsystem paket (ECS 40?) som styrs av VPn. Kurvan för den nya ventilen skulle vara nära på identisk som den för huset, men höjas X antal grader för att kompensera förluster i huskulvert, husets förbrukning etc. När den är färdig injusterad skulle det optimala vara att returen till VPn skulle ligga snäppet över "beräknad framledningstemperatur" (0,5 - 1°C) och på så sätt försätta VP i "viloläge".
När man inte eldar och det inte finns värme att tillgå från pannrummet, skulle ett termostatstyrt relä byta temperaturmätningen för det nya ECS40 systemet från standard (NTC) tempgivare till ett vanligt motstånd som lägger den nya shuntventilen i garaget i motsatt ändläge, så den endast cirkulerar vatten mellan värmeväxlarna och inte tar in nytt vatten från pannrummet. Då kommer även garaget att värmas av värmepumpen och värmen går nu istället för från garage till hus i motsatt riktning, från hus till garage. När man sen igen börjar elda kommer det termostatstyrda relät (mätning på ackutanken) att känna av att det finns värme att tillgå och switcha tillbaks till standard tempgivare och ECS40 reglerar som valigt igen.
Därutöver kommer det att vara en kulventil på kulverten mellan hus och garage så man kan stoppa det flödet. Då kan man värma endast garage med hjälp av pannrumet och huset sköts av VPn. Även att komma ihåg är att garaget konstant klarar sig med lägre framledningstemp än huset, så garaget borde alltid klara sig med "restvärmen" efter husvärmeväxlarn.
Enligt mina planer borde hela systemet vara helautomatiskt och närhelst man vill elda så tas värmen tillvara endera till både hus och garage, eller endast garage om man stänger en kulventil.
Jag hoppas att iallafall en av tio orkat läsa så här långt, och förstått åtminstone en tiondel av vad jag svamlat.
Men "en bild säger mer än tusen ord" och jag har ju faktiskt två!
Trixet här som jag ser det är injusteringen av kurvan för "det nya klimatsystemet".
Men där finns även en reservplan att lägga in en arduino med PID regulator styrning på den nya ECS40 ventilen.
Denna skulle då ha VP's beräknade framledning +1°C som börvärde, och faktiska framledningen som ärvärde.