Hej. Har nu sökt på forumet och läst en del trådar om ämnet, men några trådstartare har blivit utan svar och ingen riktig bra lösning har presenterats. Så tänkte beskriva hur mina planer ser ut för att docka ihop en vedpanna med befintlig värmesystem med VP. Sedan hoppas jag på många kommentarer om vad som inte kommer att fungera och vad jag glömt att ta i beaktande!
Tanken är att värmepumpen är den primära värmekällan och jobbar som vanligt (likadant som den alltid gjort) med flytande kondensering då den producerar värme. Vedpannan är till för att kunna stödelda när det är kallt samt med gott samvete kunna slösa med värmen

Garaget skulle jag gärna hålla varmare än de ca 12°C det har hållits vintertid de senaste åren.
Grejjen med det nybyggda pannrumet är även att det dagligen kommer bränsle till den som annars slängs
bort. Så ved/bränsle till pannan utgör ingen kostnad i mitt fall. Snarare tacksamt att bli av med i pannan.
Dagsläget (bild 1) är att VPn (Nibe 1145 10kW) värmer huset (1,5 plan) på ca 227m2 samt garage på ca 100m2. Huset håller normal temp 21-22°C och garaget har hållits på ca 12°C vintertid.
Kulverten mellan hus garage är ca 30m och i garaget sitter en värmeväxlare som separerar hus och garage system från varandra. Dessutom är det glykol i garage golvet (endast golvvärme i alla byggnader, inga radiatorer). Garaget styrs som ett eget klimatsystem m.h.a. ECS41.
Så, i september brummade jag igång grävmaskinen, och därifrån har det segat sig framåt till idag, då nu pannrumet står där med vedpanna (40kW) samt ackumulatortank (1150 liter) och väntar på inkoppling.
Men innan jag hugger tag i rörtången slog mig tanken att kolla upp med er här vilka alla tankemissar och felberäkningar mina planer har. Är ju trots allt ganska skönt att slippa stå där å klia sig i skallen då inget fungerar och frugan ligger och huttrar i sängkammarn (kan ju ha sina fördelar iofs..)