Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverterstyrning Bosch Compress 6000AW  (läst 1876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wooody

  • Gäst
wooody
Inverterstyrning Bosch Compress 6000AW
« skrivet: 19 januari 2017, 15:27:14 »
Har börjat försöka lura ut hur min värmepump styr effekten
Det är en Bosch Compress 6000AW5
Jag tycker den funkar alldeles utmärkt
Men efter diskussion i andra trådar har jag försökt fatta en del
Så här ser jag utifrån att den fungerar
Vid temperaturer ute under +2 grader går den i princip kontinuerligt och anpassar ineffekten så jag får rätt framledningstemperatur enligt min inställda värmekurva.
Den drar då ineffekt allt från 400W upp till ca 2200W(högsta jag sett hittils)
När utetemperaturen är över ca +2 grader går den intermittent med en ineffekt på 400W(och desta varmare det blir desto flera och ev längre är uppehållen)
Jag är ju rätt nöjd med detta men är ändå nyfiken om någon har lite mer information om styrningen att bidra med!
Kollat datablad för kompressorn(SNB130FGBMT) och den kan gå med mellan 15 och 130 rps
Invertern (iD821S) har jag också kollat databladet på och den verkar inte begränsas nedåt i varvtal.
Nu framgÃ¥r ingenstans i menyerna vilket varvtal värmepumpen gÃ¥r pÃ¥  sÃ¥ jag vet inte detta.
Dock verkar ju kompressorn kunna gå ner till 12% av maxvarv
Men om jag antar att den går på max vid 2200W så motsvarar ju 400W 18% av maxvarv
Jag fattar att det finns en del osäkerhet i detta eftersom jag kanske inte sett den gå max och en massa andra fel.
Men hur som helst är jag tacksam för input

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverterstyrning Bosch Compress 6000AW
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2017, 16:44:31 »
Förbrukad effekt och varvtal följs förmodligen inte åt helt och hållet, så det är inte säkert att den drar 12% av maxeffekten när den går på 12% av maxvarvtalet. Dessutom antar jag att du inte mäter effekten enbart till kompressorn, så den inkluderar styrsystem, cirkpumpar, växelventil, etc och ju mindre effekt själva kompressorn drar desto större andel står dom andra prylarna för.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

wooody

  • Gäst
wooody
SV: Inverterstyrning Bosch Compress 6000AW
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2017, 16:53:47 »
Klart det är så(det var bara ett överslag)
DÃ¥ kanske den funkar perfekt.
I så fall vill jag gratulera Bosch/IVT för de klarar av att köra ända ner till den frekvens kompressortillverkaren anger
Verkar ju vara ett problem för vissa andra!
Men finns kompressorvarvtalet gömt någonstan som man kan komma åt på något
sätt. Finns varken i användar eller servicemenyn(inte vad jag hittar i alla fall)
Vad är alternativet
Nån typ av vibrationsmätare(vill helst inte gå in i invertern i utedelen och ta ut signaler)
Inte hittat vad CAN-trafiken på Bosch Compress 6000AW betyder
Nån som vet nåt sätt att få reda på det utan att muta nån på Bosch/IVT
Eller kanske det finns nån här på forumet som kan läcka lite.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!