0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har alltså gjort din egen värmekurva? Duger ingen av de 10 som finns
Vet inte riktigt hur du menar med 10 graders hopp på egen kurva? Själv har jag kurva 7 förskjutning 0 på min 310P och det fungerar bra året om. Bifogar det dokument jag har på NIBEs värmekurvor.
Jag tänkte mest på att tempen sätts på -20, -10, 0, +10, +20 - alltså bara fem värden från -20 till +20. Jag hade velat sätta temp på -20, -15, -10, -5 osv. Men men, man kan väl inte få allt här i världen.Det dokumentet är bra, men det hade varit intressant att ha tillgång till formeln för en mer exakt uträkning av framledningstemp beroende på kurva och förskjutning.Kör också kurva 7 och 0 just nu på min F750 men det blir onödigt varmt så här års. Var nere på kurva 6 och -2 resp -3 förra året under vår resp sommar.Det kanske är smidigare att aktivera innegivaren med en lämplig faktor för att justera framledningstempen?
Har du någon extra shuntgrupp för golvvärme/radiatorerna?I meny 1.9.1.1 för värmekurvor kan man ju stega sig igenom vilken framledningstemperatur som råder vid specifik utetemperatur, har du kikat nåt på det?Jag kör på 5(-1) och med avaktiverad elpatron ned till -13°C. Punktförskjutning vid 0°C är +1°C.127m2 välisolerat hus, Umeå, 250-275 m3/h