Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
el patron
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: el patron (läst 1449 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bliztnak
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
bliztnak
el patron
«
skrivet:
11 januari 2017, 17:28:13 »
Citera
Tjena har som sagt ctc ecoair 510m och zenith 350i.
Jag tycker jag försökt läsa mig till det mesta(manualen) men inte riktigt får svar på det.
Men hur vet jag om elpatronen gått in ?
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
SV: el patron
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2017, 17:46:19 »
Citera
Du har både aktuellt och historisk driftinfo. Det står i klartext kWh förbrukning.
Men har du några bekymmer med installation? Bättre att bekanta sig mycket väl med systemet innan man börjar ställa till det för sig med massa spar iver.
Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
bliztnak
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bliztnak
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2017, 18:07:19 »
Citera
Tjena!
Nej inga problem det är som du säger spar iver man vill ju tjäna på den så mycket som möjligt när man lägger 108000.
Men det verkade som något spettvärme stod på så stängde av det nu och se om det hjälper något.
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2017, 20:39:02 »
Citera
Hur mycket el förbrukade ni innan ni satte in VP?
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
bliztnak
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bliztnak
«
Svar #4 skrivet:
16 januari 2017, 18:51:25 »
Citera
Vi föbrukade ca 2400 i dec satte in den nya pumpen 3 januari.
Vet inte exakt vad vi komemr landa på denna månaden men känns inte som vi kommer tjäna jätte mycket just nu.
Mvh Eric
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #5 skrivet:
16 januari 2017, 21:22:49 »
Citera
Jag menade årsförbrukning.
Jag har en äldre generation VP och du ser på bilden i min signatur att vi sparar mest under de kalla vintermånaderna.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
bliztnak
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bliztnak
«
Svar #6 skrivet:
17 januari 2017, 21:36:12 »
Citera
vet inte ritkigt har bara bott här 1 månad typ.
Men i dec hade vi det gamla systemet vi bytte ut.
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #7 skrivet:
17 januari 2017, 21:53:55 »
Citera
Otroligt att du begär att Vp-n ska börja tjäna inn förtjänsten retroaktiv, hur fan går det till?
Du får nog lugna ner dig lite med summering, du lär inte bli besviken om det är någorlunda vettiga installatörer i farten!!!
Du sitter på den bästa konstellation jag känner till hittills?
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
bliztnak
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bliztnak
«
Svar #8 skrivet:
17 januari 2017, 22:23:45 »
Citera
Jo då det var ett serriöst företag lagom stora jobbar som snciakre så skanska använder dem mer eller mindre alltid som installatörer.
Men man vill ju knappt den ska dra mer om dagen än det gjorde innan?
Loggat
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #9 skrivet:
17 januari 2017, 22:32:51 »
Citera
Elpatron är elpatron så den lär inte kunna dra mer än innan.
Enda sättet att lära sig hur systemet fungerar är att försöka hålla koll, skriva ner värden, se vad som händer. En del installerar avancerade logger-system (som de köper exv av Rikard som driver forumet) och andra gör som jag och skriver av manuellt och för in i ett Excel-ark.
Även om tekniken är ganska avancerad så är styrsystemen fortfarande väldigt manuella och kräver att man själv lär sig och finjusterar. Eller så kör man med fabriksinställningar och får hyfsad besparing, men inte maximal.
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #10 skrivet:
17 januari 2017, 22:34:43 »
Citera
Inte fan kommer jag ihåg vad det var för temp i går på Malmskillnadsgatan vid lunchtiden? Även om jag är några mil ifrån! Och ha i minnet andra dagar? Det är bara du som klarar av det!!!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
el patron
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1172
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
BiggerDigger
Josth
ChalleW
Goaat
seved
tyke
skoteråkarn
tompajan44
170KJ
kWhalp
TS Comfort AB
R.nord
jantijanti
Kvarn
jonas_da
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info