Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Låg- eller högtempererat radiatorsystem  (läst 1861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« skrivet: 11 januari 2017, 09:30:04 »
Hej med er

Jag flytte in i mitt hus som är från ungefär 1870'ish för ungefär 1.5 år sen. Där är en installation av Nibe EVP270 + Fighter 2020.

Det har fortfarande inte riktigt lyckads för mig att få konfigurerad pannan rätt och mycket av det är säkert att jag inte fattar hälften av alla fackliga uttryck där används i samband med värmepumpsystem.

En sak jag dock verkar ha fattat, är att man skall välja rätt varmekurva i sin panna, beroende på vart man bor. I manualen för EVP270 http://www.nibeonline.com/pdf/511809-9.pdf sido 9, kan jeg se att eftersom jag bor i södra Skåne, bor jag i ett område vart värden 11(5) är angiven.

När jag då läser manualen, fattar jag snabbt att (5) har jag ingen använding av, då jag bara har ett rum med vattenburen golvvärme og resten är vanliga radiatorsystem. Frågan är då - Hur vet jag om mitt radiatorsystem är ett låg- eller högtempererat system?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11952
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 09:37:33 »
Kurvorna i manualen är bra ett grovt utgångsvärde. Vilken kurva ditt hus behöver beror på hur värmesystemet och huset är konstruerat.

Vilken temp radiatorerna behöver kan man räkna ut, men enklast är väl att justera kurvan tills du har lagom varmt inne. Har du varmt inne i dag så har du iallafall inte för låg kurva. Kolla att alla termostater är öppna och testa att sänka kurvan en liten aning per dag tills det blir svalare inne. Då kan du höja en aning igen och kurvan är rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 10:40:44 »
Nu kan det vara så att jag är ute och cykla här, men det sätt att avgöra om man har rätt kurva, funkar ju enbart om man utför sina tests när det är exakt samma sort väder och temperatur ute eller? Hela syften med kurvan är väl att den är ställt rätt så att jag får en konstanttemperatur inne oavsett ute temperaturen. Står den fel borde jag väl få varierende temperaturer? (Jag tycker nämligen det är sistnämnde jag upplevar just nu)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2648
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 10:46:24 »
Man brukar säga:

1a. Är det kallt ute och det är svalt inne, öka värmekurvans lutning ett steg.
1b. Är det kallt ute och det är varmt inne, sänk värmekurvans lutning ett steg.

2a. Är det milt ute och det är svalt inne, öka förskjutningen på värmekurvan ett steg.
2b. Är det milt ute och det är varmt inne, minska förskjutningen på värmekurvan ett steg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 11:00:26 »
Interessant. Tack... Sen är det ju tyvärr subjektivt när man tycker det är kallt och svalt, men ja :)

Men det är alltså inte så enkelt att avgöra om man har låg- eller högtempererat radiatorsystem eller faktisk är det till och med strunt samma om man har ena eller andre, eftersom man ändå skall justera kurvorna efter "på-känn" princippet ?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 946
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2017, 11:09:32 »
Har du koll på vilken framledningstemp du behöver när det är som kallast?
Om inte hur ser radiatorerna ut och hur många är det?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 140kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11952
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2017, 11:15:52 »
Syftet med kurvan är att få jämn temp inne oavsett utetemp. Så länge det är hyfsat kallt ute kan man justera in den med gott resultat, det behöver inte vara exakt samma temp varje dag... Dock ska man undvika 'störningsmoment' som sol och vind. Mulet väder och måttlig vind är bäst. Dessutom ska man inte göra för stora ändringar åt gången och vänta nån dag mellan varje ändring så att det får stabilisera sig.

Det där med hög- eller lågtemp är också lite diffust, det finns väl egentligen ingen fast gräns. En värmepump får bättre verkningsgrad ju lägre temperatur den jobbar med och de flesta pumpar klarar bara av runt 55 grader med kompressorn. Därmed inte sagt att det inte funkar om värmesystemet behöver högre temp, men då får man räkna med att kompressorn stannar de kallaste dagarna per år och huset bara värms av elpatronen. Råkar man ut för det så får man göra en bedömning om det är värt att byta några eller flera radiatorer för att få ner framledningstempen eller om man kan leva med dom extra kWh några få dagar per år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2017, 12:57:43 »
Och då börjar det! Fackuttryck jag inte riktigt är hemma i :)

Vad är framledningstemperatur och varför kan man få ner den genom att byta några eller flera radiatorer?

Jag verkligen uppskattar att ni tar er tiden att hjälpa mig. Ni har redan hjälpt mig mycket mera än ni aner :)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 946
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2017, 13:46:42 »
Framledningtemperaturen är temperaturen på vattnet från pannan, ungefär den temp som radiatorn är i överkant, den kan tappa nån grad i förluster på vägen.
Har du en pytteliten radiator behöver den vara riktigt het för att ge tillräckligt med effekt för att värma rummet, byter du den mot en jättestor behöver den inte alls samma temperatur på vattnet för att ge samma effekt och därmed kan du sänka framledningen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 140kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2648
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2017, 15:28:55 »
Ett värmesystem räknas som lågtempererat om det kräver max 55 °C framledningstemperatur (vilket ger ca 45 grader returtemperatur) den kallaste dagen på året för att hålla normal rumstemperatur i huset. Utetemperaturen denna dag benämns DUT eller numera DVUT. DUT= dimensionerande utetemperatur och DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur. De räknas fram på ett speciellt sätt med statistik från SMHI för olika orter i landet. Byggreglerna som kräver lågtempererade värmesystem i nybyggda småhus kom omkring år 1990.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2017, 08:38:40 »
Aha! Tack!

Borde det stå nånstans i pannans inställningar vad temperaturen är för respektiva framlednings- och returtemperatur? För annars vet jag inte riktigt hur jag skall ta reda på det.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2648
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2017, 10:13:50 »
Brukar gå att se båda värdena i pannans menyer om värmepumpen inte är mer än drygt 10 år gammal. I äldre modeller kanske framledningstemp visas. Om det saknas kan man sätta anliggningstermometrar på framledningsrör respektive returrör: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henrik80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2017, 10:53:31 »
Bifogad screenshot av menyöversikten från manualen.

Verkar som jag kan se den faktuella temperatur i meny 02 och vad den borde vara i meny 11. Men det ser inte ut som att jag kan se returtemp, med mindre det kan gå under nått annat namn också ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11952
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2017, 11:42:10 »
Returtempen finns det nog ingen givare för, så den får du mäta på något annat sätt. Jag rekommenderar en IR-termometer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2648
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2017, 11:46:40 »
Precis, aktuell framledningstemperatur på kanal 2 och motsvarande börvärde på kanal 11. För att se returtemperaturen får man sätta upp en egen termometer. IR-termometrar kan vara smidiga men också kräva att man satt en t.ex. bit eltejp där man vill mäta för att mätningen inte ska störas av reflektion på ytan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 134
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.