Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Låg- eller högtempererat radiatorsystem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Låg- eller högtempererat radiatorsystem (läst 6774 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
skrivet:
11 januari 2017, 09:30:04 »
Citera
Hej med er
Jag flytte in i mitt hus som är från ungefär 1870'ish för ungefär 1.5 år sen. Där är en installation av Nibe EVP270 + Fighter 2020.
Det har fortfarande inte riktigt lyckads för mig att få konfigurerad pannan rätt och mycket av det är säkert att jag inte fattar hälften av alla fackliga uttryck där används i samband med värmepumpsystem.
En sak jag dock verkar ha fattat, är att man skall välja rätt varmekurva i sin panna, beroende på vart man bor. I manualen för EVP270
http://www.nibeonline.com/pdf/511809-9.pdf
sido 9, kan jeg se att eftersom jag bor i södra Skåne, bor jag i ett område vart värden 11(5) är angiven.
När jag då läser manualen, fattar jag snabbt att (5) har jag ingen använding av, då jag bara har ett rum med vattenburen golvvärme og resten är vanliga radiatorsystem. Frågan är då - Hur vet jag om mitt radiatorsystem är ett låg- eller högtempererat system?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2017, 09:37:33 »
Citera
Kurvorna i manualen är bra ett grovt utgångsvärde. Vilken kurva ditt hus behöver beror på hur värmesystemet och huset är konstruerat.
Vilken temp radiatorerna behöver kan man räkna ut, men enklast är väl att justera kurvan tills du har lagom varmt inne. Har du varmt inne i dag så har du iallafall inte för låg kurva. Kolla att alla termostater är öppna och testa att sänka kurvan en liten aning per dag tills det blir svalare inne. Då kan du höja en aning igen och kurvan är rätt.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2017, 10:40:44 »
Citera
Nu kan det vara så att jag är ute och cykla här, men det sätt att avgöra om man har rätt kurva, funkar ju enbart om man utför sina tests när det är exakt samma sort väder och temperatur ute eller? Hela syften med kurvan är väl att den är ställt rätt så att jag får en konstanttemperatur inne oavsett ute temperaturen. Står den fel borde jag väl få varierende temperaturer? (Jag tycker nämligen det är sistnämnde jag upplevar just nu)
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10202
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2017, 10:46:24 »
Citera
Man brukar säga:
1a. Är det kallt ute och det är svalt inne, öka värmekurvans lutning ett steg.
1b. Är det kallt ute och det är varmt inne, sänk värmekurvans lutning ett steg.
2a. Är det milt ute och det är svalt inne, öka förskjutningen på värmekurvan ett steg.
2b. Är det milt ute och det är varmt inne, minska förskjutningen på värmekurvan ett steg.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #4 skrivet:
11 januari 2017, 11:00:26 »
Citera
Interessant. Tack... Sen är det ju tyvärr subjektivt när man tycker det är kallt och svalt, men ja
Men det är alltså inte så enkelt att avgöra om man har låg- eller högtempererat radiatorsystem eller faktisk är det till och med strunt samma om man har ena eller andre, eftersom man ändå skall justera kurvorna efter "på-känn" princippet ?
Loggat
Ville Vessla
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1124
Karma +0/-0
Kön:
Ville Vessla
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #5 skrivet:
11 januari 2017, 11:09:32 »
Citera
Har du koll på vilken framledningstemp du behöver när det är som kallast?
Om inte hur ser radiatorerna ut och hur många är det?
Loggat
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #6 skrivet:
11 januari 2017, 11:15:52 »
Citera
Syftet med kurvan är att få jämn temp inne oavsett utetemp. Så länge det är hyfsat kallt ute kan man justera in den med gott resultat, det behöver inte vara exakt samma temp varje dag... Dock ska man undvika 'störningsmoment' som sol och vind. Mulet väder och måttlig vind är bäst. Dessutom ska man inte göra för stora ändringar åt gången och vänta nån dag mellan varje ändring så att det får stabilisera sig.
Det där med hög- eller lågtemp är också lite diffust, det finns väl egentligen ingen fast gräns. En värmepump får bättre verkningsgrad ju lägre temperatur den jobbar med och de flesta pumpar klarar bara av runt 55 grader med kompressorn. Därmed inte sagt att det inte funkar om värmesystemet behöver högre temp, men då får man räkna med att kompressorn stannar de kallaste dagarna per år och huset bara värms av elpatronen. Råkar man ut för det så får man göra en bedömning om det är värt att byta några eller flera radiatorer för att få ner framledningstempen eller om man kan leva med dom extra kWh några få dagar per år.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #7 skrivet:
11 januari 2017, 12:57:43 »
Citera
Och då börjar det! Fackuttryck jag inte riktigt är hemma i
Vad är framledningstemperatur och varför kan man få ner den genom att byta några eller flera radiatorer?
Jag verkligen uppskattar att ni tar er tiden att hjälpa mig. Ni har redan hjälpt mig mycket mera än ni aner
Loggat
Ville Vessla
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1124
Karma +0/-0
Kön:
Ville Vessla
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #8 skrivet:
11 januari 2017, 13:46:42 »
Citera
Framledningtemperaturen är temperaturen på vattnet från pannan, ungefär den temp som radiatorn är i överkant, den kan tappa nån grad i förluster på vägen.
Har du en pytteliten radiator behöver den vara riktigt het för att ge tillräckligt med effekt för att värma rummet, byter du den mot en jättestor behöver den inte alls samma temperatur på vattnet för att ge samma effekt och därmed kan du sänka framledningen.
Loggat
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10202
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #9 skrivet:
11 januari 2017, 15:28:55 »
Citera
Ett värmesystem räknas som lågtempererat om det kräver max 55 °C framledningstemperatur (vilket ger ca 45 grader returtemperatur) den kallaste dagen på året för att hålla normal rumstemperatur i huset. Utetemperaturen denna dag benämns DUT eller numera DVUT. DUT= dimensionerande utetemperatur och DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur. De räknas fram på ett speciellt sätt med statistik från SMHI för olika orter i landet. Byggreglerna som kräver lågtempererade värmesystem i nybyggda småhus kom omkring år 1990.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #10 skrivet:
12 januari 2017, 08:38:40 »
Citera
Aha! Tack!
Borde det stå nånstans i pannans inställningar vad temperaturen är för respektiva framlednings- och returtemperatur? För annars vet jag inte riktigt hur jag skall ta reda på det.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10202
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #11 skrivet:
12 januari 2017, 10:13:50 »
Citera
Brukar gå att se båda värdena i pannans menyer om värmepumpen inte är mer än drygt 10 år gammal. I äldre modeller kanske framledningstemp visas. Om det saknas kan man sätta anliggningstermometrar på framledningsrör respektive returrör:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Henrik80
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrik80
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #12 skrivet:
12 januari 2017, 10:53:31 »
Citera
Bifogad screenshot av menyöversikten från manualen.
Verkar som jag kan se den faktuella temperatur i meny 02 och vad den borde vara i meny 11. Men det ser inte ut som att jag kan se returtemp, med mindre det kan gå under nått annat namn också ?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #13 skrivet:
12 januari 2017, 11:42:10 »
Citera
Returtempen finns det nog ingen givare för, så den får du mäta på något annat sätt. Jag rekommenderar en IR-termometer.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10202
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Låg- eller högtempererat radiatorsystem
«
Svar #14 skrivet:
12 januari 2017, 11:46:40 »
Citera
Precis, aktuell framledningstemperatur på kanal 2 och motsvarande börvärde på kanal 11. För att se returtemperaturen får man sätta upp en egen termometer. IR-termometrar kan vara smidiga men också kräva att man satt en t.ex. bit eltejp där man vill mäta för att mätningen inte ska störas av reflektion på ytan.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Låg- eller högtempererat radiatorsystem
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1051
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
permard@hotmail.com
Josth
VictorHus13
Zappa59
Mike
krambriw
McPearson
Börje__
pathe915
TS Comfort AB
kebj76
slutsteg
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info