0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EnergySaves V5 11kW förbrukar i snitt ca 0,5 kWh per avfrostning när man tittar på loggarna. Under köldknäppen med torr luft gjorde den avfrostningarna med lägre effekt, då gick det väl nånting omkring 0,3 kWh per avfrostning. Visuellt så ser man inte att det skulle bli direkt påfrostat vid torr och kall väderlek men programmet i pumpen är sånt att den trots det avfrostar med max två timmars mellanrum.Finns ju ofta andra baktankar än enbart avfrostning med processen, vissa pumpar behöver köra kylmedlet åt andra hållet med jämna mellanrum vid kall väderlek eftersom oljan tenderar att samlas på nåt ofördelaktigt ställe i kretsen. Kan vara ide att fundera på då man laborerar med eget avfrostningsschema om man vid kall väderlek bör lägga in nån sk "medlidandeavfrostning" även tidsbaserat fast inte alla övriga faktorer ännu annars skulle trigga en avfrostning.
Nåt ni glömt att räkna "hem" är den värme som ackumuleras i utedelen, den återförs ju i stor utsträckning när man börjar värma igen.
På vilka villkor du styr avfrostningen, om det inte är på bara tid?(jag styr min avfrostning på bara ut-temperatur från kompressorn och funderar på om det finns något dåligt med det)
Jag har svårt att se någon annan anledning med avfrostningen än just avfrostning. Vid några plusgrader tillåts värmepumpen gå utan avbrott och varför skulle några grader göra för skillnad på tex var oljan ansamlas?Att värmepumpar avfrostar vid tidsintervall fastän inte behov detekteras tror jag är mer hängslen och livrem från tillverkarnas sida. De ska fungera överallt så avfrostningsprogrammet är anpassat för att klara de mest krävande miljöer.
Hur menar du nu? Is på förångare = X kjpumpen går i frostläge och Is => vatten med X+y kJ (smältvärme) Vatten rinner bort med all värme i sig. Viss ligger det energi kvar i förångaren+köldmediat då den har värmts upp men är det någon större mängd jämförbart med vad vattnet innehåller? Vad väger en förångare ?
Några kilon max Dessutom brukar det ligga en tidsfördröjning mellan avfrostning och normaldrift för att låta förångaren droppa av sig allt smältvatten, så det finns nog inte mycket energi att räkna hem där tyvärr.